Is een elektrische step legaal of illegaal ?

Is een elektrische step nou illegaal in Nederland of valt het onder motorvoertuigen. En moet hij verzekerd zijn in Nederland ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
Amadea
9 jaar geleden
Illegaal als jij 'm opgevoerd hebt. Legaal als ie op normale stepsnelheid rijdt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Legaal op de openbare weg is hij alleen als hij voldoet aan de voorwaarden die worden gesteld aan een snorfiets. Illegale steppen worden doorgaans in beslag genomen door de politie.

Het beste antwoord

Een elektrische step wordt beschouwd als snorfiets (max. 25 km/u).
Je hebt hier dan ook minimaal een bromfietsrijbewijs voor nodig.
Tevens dient de step verzekerd te zijn en voorzien van een kenteken.
Tot slot dient de step ook nog eens goedgekeurd te zijn door de RDW. Je bent niet verplicht een helm te dragen.

Mits je aan deze voorwaarden voldoet, mag je step dus gewoon legaal deelnemen aan het Nederlandse verkeer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En aanvullend daarop, voor de goedkeuring van het RDW (anders kun je geen kenteken aanvragen) moet het voertuig o.a. verlichting, remmen en bel/claxon hebben.

Andere antwoorden (1)

De step valt onder motorvoertuigen. En als op de openbare weg mee gereden wordt, dan moet deze verzekerd worden. Of de elektrische step goed gekeurd door de RDW is de vraag, maar het lijkt er op dat er een type goedkeuring is. Dat wil niet zeggen, dat alle modellen gekeurd zijn.
De situatie is vergelijkbaar met de elektrische (snor)fiets.