hoe kan je zien of je brommer gerodeerd is?

Ik heb een brommer gekocht ( een dax van zenhua) die 200 km had en ik vraag me af hoe ik kan zien of hij wel goed gerodeerd is. Ik zelf heb nu wel al 30 km redelijk wild in men tuin gereden wat niet goed is voor de brommer als hij nog niet gerodeerd is hebben mensen me verteld.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Antoni
10 jaar geleden
Wat betekent "roderen" of "gerodeerd zijn"?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Roderen = inrijden
Gerodeerd = ingereden

Antwoorden (1)

Een brommer die 200Km gereden heeft is nog lang niet ingereden. Dan moet er eerst eens een KM of 1000 op staan daarna is ie pas ingereden. Inrijden geschied door een beetje met de brommer "te spelen". Dat wil zeggen dat je met de brommer de weg op gaat en de brommer in het begin korte tijden op vol gas te laten rijden de eerste 1000 KM. Daardoor wordt het motorblok gewoon ingereden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus het is niet erg dat ik soms eens in mijn tuin nogal kort optrek en schakel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
NEE, Je moet er de weg mee op en zoveel mogelijk non stop er mee rijden, kilometers maken. Daardoor kunnen de cilinder de tandwielen en de lagers goed inlopen. En wat je er nu mee doet heet crossen dat is hardstikke slecht.