mag een deurwaarder een hulpmiddel in beslag nemen ?

Het gaat om een scooter die ik nodig vanwege handicap.

Toegevoegd na 3 uur:
Het gaat hierbij om een gewone snorscooter
Ik heb de scooter gekocht omdat ik een herseninfarct heb gehad en daar een verlamming aan over gehouden, dus voor mij is de scooter een hulpmiddel zodat ik nog eens de deur uit kan
Aanstaande dinsdag word de scooter openbaar verkocht ,en het probleem is dat de kosten van verkoop hoger zijn dan wat de scooter opbrengt ik schat 100 tot 150 euro

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het gaat om een invalidenvoertuig dan niet, is het geen invalidenvoertuig dan wel, dat geldt in België en Nederland voor zover ik weet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Scooter of scootmobiel?
Ook niet gehandicapte mensen maken gebruik van een scooter.

Het beste antwoord

Ja, hij kan inderdaad beslag leggen op goederen die hij van waarde vindt. Maar elk weldenkend mens neemt geen gehandicaptenscooter ibn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens kan hij/zij de scooter inbeslagnemen en de gebruiker als bewaarder aanstellen. Kan het goed toch gebruikt worden, maar mG het niet verkocht worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de verkoop is door gegaan maar ik had geluk er is niemand op komen dagen dus niet verkocht

Andere antwoorden (2)

Een hulpmiddel mogen ze niet in beslag nemen omdat ze hiermee je kwaliteit van leven beperken en jou dus moedwillig schade berokkenen.

Een deurwaarder mag wettelijk gezien helemaal niets in beslag nemen!
Vaak maken deurwaarders gebruik van dit soort dreigementen om mensen bang te maken en over te halen tot betaling.
Er is een heel grappig filmpje op internet over hoe een deurwaarder het op een lopen zet zonder enige vorm van geweld!
Ook komen hier een aantal heel handige tips voorbij: http://youtu.be/uTdT0E4N9MI

Kijk ook even op deze site: http://www.geldenrecht.nl/artikel/2007-12-05/help-de-deurwaarder-staat-voor-de-deur
Daar vind je vragen en antwoorden over deurwaarders als:

Mag de deurwaarder 'zomaar' mijn woning ontruimen?

Niet zomaar, daar moet altijd een vonnis van de rechtbank aan ten grondslag liggen en bovendien moet het dan altijd gaan om een huurschuld.

Wat ook nog kan werken is contact opnemen met de deurwaarder/deurwaarderskantoor. Blijf hierbij zakelijk en wordt niet emotioneel, huilen of schreeuwen bevorderd hun begrip niet (denk je dat je zelf niet rustig kan blijven laat een ander namens jou bellen) Leg uit dat je wel WIL betalen en dat je ook begrijpt dat je MOET betalen, maar dat je financiele situatie het niet toelaat om in 1x te betalen.
(Leef je van een uitkering is het maximale bedrag per maand 40 euro aan ALLE schuldeisers, dus heb je 40 schuldeisers, krijgen ze iedere maand allemaal 1 euro!)

Ook kun je een wat stiekemere tactiek toepassen en dat is namelijk de wet (!) Weinig mensen weten dit, maar als jij 2 opeenvolgende maanden bijvoorbeeld 10 euro overmaakt naar de deurwaarder (uiteraard onder vermelding van dossiernummer) en zij storten dit NIET terug. Wordt dit wettelijk gezien als een (stilzwijgendee)betalingsregeling!
Vaak als je contact met ze opneemt stellen ze voor om 50 euro per maand te betalen. Veel mensen kunnen dit tegenwoordig niet meer missen (en als je 4 of 5 incasso`s hebt lopen heb je het ineens over 200/250 euro)
De bovengenoemde methode geeft ook aan (mocht er een rechtzaak komen) dat je "welwillend" bent en wel wil maar niet kan betalen in 1x.

Ik hoop dat je hier wat mee kan, heb je nog vragen stuur me dan een pb, daar kan ik langere teksten in kwijt!

Groeten,

muffin05
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel tekst. Meeste is onzin.
Een deurwaarder mag bijna alles in beslag nemen.
Uitzonderingen zijn de eerste levensbehoeftes zoals:
•bed en beddengoed van het gezin en de kleding die ze aan hebben;
•eten en drinken voor het gezin (behoefte voor een maand);
•gereedschappen van ambachtslieden en werklieden, voor hun eigen bedrijf.

Op de koelkast mag dus beslag worden gelegd, maar op de inhoud niet.
Deze zeer ouderwetse beslagverboden dateren van 1838 en dienen nodig uitgebreid te worden.

Voor speciale voorzieningen voor gehandicapten (WMO-voorzieningen) geldt overigens wel een beslagverbod.
Als je de gehandicaptenvoorziening(en) heb gekregen via de WMO, dan mag daar dus geen beslag op worden gelegd. Die is/zijn immers niet jouw eigendom.
Maar als je zelf de scooter hebt gekocht ligt dat (helaas) anders. Die is wel van jou en ziet men als luxe-artikel. Het zou immers kunnen dat andere gezinsleden de scooter ook gebruiken.

http://schuldinfo.nl/?id=52