Verbruikt een scooter meer benzine als er een iemand achterop zit met hetzelfde gewicht als de bestuurder?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke dankjulliewel alvast! Mijn vriendin vraagt mij namelijk wel eens wat mee te betalen voor haar benzine. haar scooter rijd ongeveer 1 op 25 en haar benzine kost per 8.6 liter ongeveer 9 euro. Ik moet 3 euro van haar meebetalen om 13 km achterop te zitten. Is dit eerlijk? ik ben zelf niet zo'n rekenwonder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet echt logisch. 1 op 25. Maar je rijdt 13 km (delen door 2 is circa 7) 7 km per keer. 25 km delen door 3,5 is 7. 1 delen door 3,5 is 0,28. Jij verbruikt dus 0,28 per keer. 1 liter kost ongeveer 1,80. Dat delen door 3,5 is 0,50 euro per rit van 7 km.
Om nog verder te gaan, 0,50 delen door 7: je betaald 0,07 euro per km.

Antwoorden (4)

ja, zelfs als je alleen maar een rugzak om heb is het verbruik al hoger. het verschil is nihil maar toch.
Extra gewicht van een bijrijder maakt zelfs merkbaar verschil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
weet je hoeveel benzine het scheelt als je zelf 60 weegt en nog een persoon van 60 achterop gaat?
Natuurlijk! Jij wordt toch ook sneller moe als je in plaats van 20 kilo, 40 kilo moet dragen? De motor van je scooter verbruikt meer benzine, omdat het gewicht dat hij moet verplaatsten is verdubbeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. Want het gaat om het totaal gewicht.

Arbeid is gedifineerd in de wetenschap als kracht x verplaatsing. De verplaatsing is dezelfde maar de benodigde kracht is anders vanwege het toegenomen gewicht.

Hoeveel benzine kun je zelf uitrekenen dmv formules maar de exacte werkelijke hoeveelheid zul je misschien nooit kunnen voorspellen vanwege de enorme hoevelheden variabelen zoals hoe die persoon achterop zit, luchtweerstand, wrijving e.d.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zal het je heel makkelijk uitleggen .

stel jij bent 70 kilo .
Scooter maakt 6000 toeren om jou 45km/h te laten rijden .
verbruik met een normale 4takt 1 op 40 .

oke jij zit met een bijrijder vaak achterop die is 55 kilo .
zit je intotaal op 125 kilo .
scooter maakt 3000 toeren per minuut bij om jou en je bij rijder op 45km/h te komen .

in totaal zit je nu dan op de 9000 toeren . verbruik zou dan
1 op 30 zijn . En dit is merkbaar op je tank .

Dus antwoord op je vraag is : JA je verbruikt meer .

Ps : wat hier boven is beschreven is slechts een voorbeeld .