Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie is er schuldig bij het inhalen van een voertuig zonder richtingaanwijzer en je door een ontwijkings manouvre achteropklapt?

Afgelopen zaterdag heb ik een ongeluk gehad met mijn scooter, het ging als volgende:
Ik reed in de straat en zag een auto rijden die heel erg langzaam reed. Dus ik ging inhalen en toen ik links van de auto reed gaf de auto plots richting aan en reed meteen linksaf, ik wilde de auto nog ontwijken en stuurde daarom rechts en klapte toen achterop de auto. Mijn vriendin die achterop zat heeft haar bekken gebroken en ikzelf heb mijn hand gekneusd en mijn scooter is total loss, de auto heeft een totale schade van 200 euro.
Wie is er nu schuldig? Ik of de tegenpartij met de auto?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
866

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als je ACHTEROP een ander voertuig klapt, op welke manier dan ook, ben je zelf schuld, want je hoort altijd voldoende afstand te houden, alsmede rekening met onverwachtte manouevres van je voorganger.
Nu sloeg hij af, maar hij had ook kunnen moeten uitwijken voor een overstekend kind, bijvoorbeeld, zonder de tijd te hebben zijn richtingaanwijzer aan te zetten. Met voldoende afstand heb je dan nog ruim de tijd mee te remmen. Het feit dat hij (te?) laat richting aangaf doet eigenlijk vermoedelijk niet of weinig ter zake.

Bij mijn beste weten is een scooter ook (in tegenstelling tot ene fiets of voetganger) geen 'zwakke verkeersdeelnemer'.

Uiteindelijk zal echter alleen de politie die na het ongeval ter plaatse is geroepen en proces verbaal heeft opgemaakt, kunnen bepalen wie de schuldige / verantwoordelijke in dit geval is geweest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding