ik heb een vespa s sport 25km (snorfiets) maar ik weet wat de banden spanning is ik heb er op dit moment 1.9 bar op ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.3K

Antwoorden (2)

In het rubber van de zijkant van de banden staat de maximale bandenspanning. Hoe veel dat is en waar dat precies staat kan per merk/type band verschillen. Let op: zoek op BEIDE banden de max. spanning op, dit kan verschillen tussen voor- en achterband, zeker bij scooters.

Zorg bij het pompen dat je je banden zo min mogelijk warmgereden hebt. Laat ze als ze heet zijn eerst even afkoelen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Overigens kun je van de meeste banden ook gewoon op Internet opzoeken wat de maximale bandenspanning is. Maar dan moet je wel merk en type precies weten. Let op dat je niet per ongeluk auto- en motorbanden door elkaar haalt. Het is altijd beter om op de band zelf te kijken. Het kan er overigens in bar of in PSI op staan. 1 bar = 14.5 PSI. Dus jouw 1.9 bar is 27.5 PSI. (Google kan dat overigens voor je uitrekenen: google maar eens op "1.9 bar in psi".

Toegevoegd na 7 minuten:
... en PSI betekent "Pounds per Square Inch".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dezelfde scooter en heb altijd rond de 2.2 bar in zowel de voor- als achterband. 1.9 is prima, maar door de verende voorvork vind ik het prettiger als de banden iets harder zijn zodat ik een beter contact met de weg heb. Bij 2.5 bar of hoger loop je extra risico dat de band lek gaat omdat er dan wel erg veel spanning op staat.