Met de bromfiets heb je reactieafstand, remafstand en stopafstand, hoe bereken je ze?

ik gebruik nl, een boek en een computerprogramma maar beide hebben verschillende waardes welke moet ik nu geloven?

bijv boek: reactieafst (40) km/h = 12m - remafst = 16m =stopafst 28m

en programma zegt: reactieaft (40) km/h = 12m - remstafst 8m stopafst. = 20

ik vind het dus raar dat ze allebij verschillende dingen zeggen.

is de reactieafstand nou het aantal: km/h : 10 x3 ?
en remafstand: aantal km/h :10 kwadraat?

Toegevoegd na 4 minuten:
dat is het programma, het boek geeft andere waarde

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13K

Antwoorden (4)

De reactie afstand wordt berekend door de reactie tijd (ongeveer 1sec) maal de snelheid in m/s.
40km/h = 11,11 m/s (40/3,6)

Bij een reactie tijd van 1sec en een snelheid van 40 km/h / 11,11m/s
Is de reactie afstand 11,11 meter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
40 km/h
4000m/h
66,67m/min
11,11m/sec
Hierover zal u veel verschillende benaderingen vinden.
Punt 2 op uw foto verklaart alles.
De remafstand is afhankelijk van de kracht en de staat van de remmen maar ook van de massa die moet stoppen.
Versleten remmen bij nieuwe geven een groot verschil.
Een persoon van 70 kg zal vlugger stilstaan dan een van 90 kg op dezelfde bromfiets.
Daardoor kan men geen eensluidende berekening geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het meest eenvoudige is het volgende: de snelheid in kilometers per uur, deel dat door 10 en dan het kwadraat. zit je altijd goed.
Om het duidelijk te maken: je brommert rijdt 55 km/u dan krijg je dus 5,5x5,5=30,25 meter afstand houden voor een veilige remweg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals de bovenstaande mensen zeggen dit heeft te maken met de massa, staat van de remmen en de tijd die u nodig hebt om te reageren. Bij natuurkunde heb ik dit geleerd: stopafstand=reactie afstand + remafstand. de reactie afstand is inderdaad ongeveer een seconde tenzij u f1 coureur bent waar ik niet vanuit ga. Met een snelheid van 45 km/u /3,6 zal het dus ongeveer 12,5 meter zijn ( de reactieafstand ) De remafstand kan ik vrij weinig over zeggen omdat ik u gewicht niet weet en de remvertraging weet ik ook niet. Ik ben van mening dat u enkel en alleen de juiste remafstand kunt berekenen mits u alle gegevens hebt. Hieronder even op een rijtje voor u:

- Reactietijd
- Remvertraging van de remmen ( in m/s kwadraat )
- massa van u + de massa van het voertuig dat u bestuurt.