Waar moet ik op letten bij een tweedehands scooter?

Ik ga binnenkort een Piaggio Zip 2T of 4T kopen en mijn budget is 800 euro. Nieuw is hij 1300 euro. Mijn vraag is waar moet ik op letten?
Bijv.

Hoeveel km max
Eerste eigenaar
Laatste onderhoudsbeurt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.6K

Het beste antwoord

Belangrijk bij de aankoop van een gebruikte scooter is:

- is deze niet opgevoerd
- zijn de banden in goede staat
- zijn de beurten op tijd uitgevoerd
- zitten de boekjes erbij
- staat de scooter niet als gestolen geregistreerd
- is de scooter schadevrij
- heeft de scooter een windscherm (als je dat wilt, is het wel zo fijn als het er al op zit)
- hoe loopt de motor (een niet lekker lopende motor is een frustratie en kleppen stellen kunnen de meesten niet goed. Duur is het altijd wel)
- koop een 4takt. Dat loopt mooier, is zuiniger en stinkt niet. Dus geen boze blikken van fietsers die naast je staan te wachten bij een stoplicht. 4 takt is wel iets duurder

Voor 800 euro zou ik een perfecte gebruikte scooter willen hebben en geen genoegen nemen met meer dan 3.000km, waarbij ook een grote onderhoudsbeurt recent is uitgevoerd. Daarbij moet je ook weer uitkijken, want HET moment om een scooter te verkopen is na een beurt waarbij dure reparaties zijn geconstateerd, maar niet zijn uitgevoerd.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heel belangrijk is een eerste algemene indruk. Ziet de scooter er nog "normaal" uit of zie je duidelijk dat hij al verbouwd is.

Loopt hij veel sneller als de snelheid volgens kenteken? 25 Km niet meer als iets boven de 30, 45 Km niet sneller als 55-60. Als dat wel zo is heb je een opgevoerde brommer waar je op brokken kunt wachten

Een defecte Kilometerteller is ook een teken aan de wand, heeft de verkoper iets te verbergen?

Kijk naar de banden, en met name de achterband. heel stoer om zo'n ding te laten roken, maar een nieuwe kost extra geld.

Als je kiezen kunt neem dan een 4 takt, minder stank, geen olie die steeds bijgevuld moet worden.

Luister naar het blokje, vooral bij het starten. Rammelt er iets tamelijk duidelijk? Afblijven dan!

En denk niet dat de prijzen op internet alles zeggen.. vragen mag je alles, of zo'n verkoper dat er voor krijgt ??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alles wat geantwoord word is goed, maar ter aanvulling,

ga achter de scooter zitten en kijk of het frame niet krom is, zo ja, gelijk weg lopen, kijk of de standaard niet te verroest is, zo ja dat betekent slecht bijgehouden gewassen en kans op verborgen roestplekken onder de kappen. scooter moet bij wegrijden geleidelijk snelheid opvoeren, geen haperingen oid. kijk in de helmbak onder de zadel, zit daarveel versmering dan weet je dat het een knutselaar is die gereedschap daar in bewaarde. en kijk heel goed naar de remmen! En neem altijd iemand mee, je kijkt heel snel naar hoe een scooter er uit ziet en vergeet de kwaliteit, daar kan de andere dan naar kijken.

mijn advies is als je zoveel geld uitgeeft, reserveer dan een beetje voor een beurtje, kost je een euro 60 en hij is weer fris en fruitig.

succes