In de gevallen wanneer 'een geldig Nederlands rijbewijs' als identiteitsbewijs mag worden gebruikt wel, anders niet. Rijbewijs moet overigens origineel zijn, geen kopie. Een bromfietscertficaat -voor wie dat mocht hebben- is geen rijbewijs.

Welk identiteitsbewijs mag ik gebruiken in welke situatie?

In situaties waarin u zich moet identificeren is het gebruik van uw paspoort, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument als identiteitsbewijs toegestaan. Uw rijbewijs is niet in alle situaties als identiteitsbewijs toegestaan. In het onderstaande overzicht ziet u wanneer u welk identiteitsbewijs mag gebruiken.

Tabel: Identiteitsbewijzen

Situatie

Paspoort
Nederlandse identiteitskaart

Rijbewijs /
bromfietsrijbewijs(categorie AM)

bij identiteitscontrole door politie, marechaussee en toezichthouders

ja

bij de Belastingdienst

ja

nee

bij geldzaken

ja

bij aanvraag van een sofinummer

ja

nee

bij de notaris

ja

bij het aanvragen van een uitkering

ja

nee

bij in dienst treden bij nieuwe werkgever

ja

nee

op het werk

ja

in de zorg

ja

bij zwartrijden in het openbaar vervoer

ja

bij binnenlands vreemdelingentoezicht

ja

nee

bij het bezoeken van een voetbalwedstrijd

ja

bij het stemmen bij verkiezingen

ja

Bij het inschrijven voor een opleiding bij een onderwijsinstelling is een geldig paspoort, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument als identiteitsbewijs toegestaan. Het rijbewijs geldt bij inschrijving niet als geldig identiteitsbewijs.

Toegevoegd na 2 minuten:
De tabel wordt niet fraai overgenomen, zie ik.
De eerste 'ja' geldt voor Paspoort
Nederlandse identiteitskaart, de tweede 'ja' of 'nee' voor Rijbewijs /
bromfietsrijbewijs(categorie AM)
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+je, je had beter een plaatje van de tabel kunnen toevoegen, dat is wat duidelijker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt, alleen ben je vergeten de banken en ziekenhuizen te noemen, daar mag je je ook niet met scooterrijbewijs legitimeren +

Andere antwoorden (4)

In sommige gevallen wel en in sommige gevallen niet. Hangt er dus van af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verklaar je nader.
Ja, een identiteitskaart, Nederlands rijbewijs en bromfietsrijbewijs zijn geldige legitimatiebewijzen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft u de Nederlandse nationaliteit, dan kunt u zich identificeren met een geldig Nederlands paspoort, een geldige Nederlandse identiteitskaart, een geldig Nederlands rijbewijs of een geldig bromfietsrijbewijs (categorie AM). U mag zowel een paspoort als een identiteitskaart bezitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja je mag hem als geldig legitimatiebewijs gebruiken in Nederland. Wel maken diverse banken en instellingen een uitzondering hierop. Hiervan zijn handige overzichten via internet op te zoeken.