Hoe verwijder ik krassen van mijn scooter?

Ik heb mijn scooter zonet laten vallen. Niets is stuk, er zitten alleen wel krassen op en 1 rand is zo versleten geraakt dat de lak er helemaal af is. Hoe krijg ik dit terug naar zwart??

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
15.8K

Antwoorden (2)

Afhankelijkvan hoe diep die krassen zijn, deze wegschuren met schuurpapier korrel 180/240/400. Daarna met 600 gladschuren, plastic primer erop spuiten, daarna gewone grondverf en dan aflakken met zwart. Tenslotte 2x blanklakken. Ga maar eens bij de Actie kijken voor goedkope maar prima dekkende spuitverf (helaas hebben ze daar geen plastic primer). Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij een krasje moet je kijken hoe diep deze zit. Zijn het alleen van de fijne krasjes in de blanke toplaag (spiderwebbing door bijvoorbeeld wassen maar ook door fijn stof en rijwind etc.) of is hij al dieper tot op de kleurlaag of zelfs in het plastic daaronder?

Als het vooral in de blanke toplaag zit zijn er liquid polishes te koop. Dat zijn eigenlijk wax flessen waarin wat extra fijn schuurmiddel zit tegen de krasjes. Bij fijne krasjes werkt dit goed om ze minder zichtbaar te maken.

Zijn ze wat minder fijn, dan heb je nog scratch removers, dat zijn vaak tubes waar al wat grovere schuurmiddelen in zitten. Ook dit kan optisch goed werken. Je moet wel rekening houden dat het spuitwerk bij een scooter volgens mij een stuk dunner is dan bij bijvoorbeeld een auto dus heel hard en lang blijven poetsen op 1 plek (bijvoorbeeld machinaal waardoor de temperatuur ook oploopt) is niet aan te raden.

Als de kras echt in de gekleurde laag zit, waardoor je een zwarte of witte streep ziet van het materiaal zelf.....dan valt er weinig meer te doen. Immers daar is de lak echt weg en dit kun je niet met lapmiddelen weer terugkrijgen. Dan zou je echt een lakstift moeten halen waarin de kleur van de body zit. Voor auto's kun je deze vaak bij de dealer krijgen in een setje met een kleur en een blanke lak, het zijn kleine flesjes met een soort nagellak stiftje. Mijn ervaringen bij auto's zijn dat je het hoe dan ook blijft zien.