is het verplicht om knipperlichten op de scooter te hebben? Ik heb een yamaha aerox uit 2002.

Is het verplicht om knipperlichten te hebben op mijn Yamaha Aerox. Ik kreeg hier een bekeuring voor. Mijn aerox komt dus uit 2002. Standaard heeft de aerox wel knipperlichten. Ik lees van de een dat het niet hoeft als je je hand maar uitsteekt en van de ander lees ik dat het wel verplicht is omdat ze er standaard ook opzitten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.3K

Antwoorden (2)

Zo goed verwoord dat ik 'm letterlijk heb overgenomen:
(PS. de vraag in de bron gaat over Belgie, maar dit antwoordt is uit de Nederlandse wet)
--------------------------------------------------------

Beste scooter rijders, het is niet verplicht om knipperlichten te hebben!! als ze erop zitten moeten ze werken maar zitten er geen knipperlichten op dan moet je gewoon je hand uitsteken.

print onderstaande tekst uit en wrijf het onder hun neus als jan of truus agent je hiervoor een bekeuring wilt geven.

veel rijplezier

Duidelijker dan onderstaande wetstekst is, kan ik het niet maken.
Jan Labruyere
Verkeerspolitie Zeeland

Regeling voertuigen
Hoofdstuk 5 Permanente eisen
Afdeling 6 Bromfietsen
Artikel 5.6.0
Een bromfiets moet voldoen aan de in deze afdeling opgenomen eisen en wordt beoordeeld volgens de bijbehorende wijze van keuren, waarbij in voorkomend geval bijlage VIII van toepassing is.
§ 10 Lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen

Artikel 5.6.51

Bromfietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:
a. één dimlicht;
b. één achterlicht;
c. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
d. één remlicht indien de bromfiets een vermogen van meer dan 0,5 kW en een maximumsnelheid van meer dan 25 km/h heeft en in gebruik is genomen na 31 december 2006;
e. één ambergele retroreflector aan de zijkant van het voertuig indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 2006;
f. vier ambergele retroreflectoren aan de trappers voor zover de bromfiets is voorzien van niet-intrekbare trappers en in gebruik is genomen na 31 december 2006.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee want hij is van voor 31 december 2006

Ik zou die boete terugvorderen