Wat is het verschil tussen 2 takt of 4 takt?

Ik ben 38 jaar en op zoek naar een scooter.
Nu worden er 2takt en 4takt scooters aangeboden.
Wat is hier het verschil tussen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.6K

Antwoorden (6)

http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-takt-takt-scooters.52779

http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-takt-takt-crosser.176556
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grootste verschil ligt in het geluid.
Een 4takt maar veel minder geluid dan een 2takt.

Als ik mijn bron moet geloven maakt een 4takt 2 hele omwentelingen en een 2takt maar 1 hele omwenteling.
Dus ik zou denken dat een 4takt meer vermogen heeft.
Maar omdat scooters maximaal 50cc mogen zijn is het verschil minimaal.
Denk wel dat een 4takt sneller optrekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een 2takt doet 2 slagen voor er een vonkje komt, een 4 takt 4 slagen. een 2 takt levert dus meer vermogen, tegen een hoger verbruik. ook zuigt een 2takt een gedeelte van de uitlaatgassen en onverbrande gassen terug de cilinder in, vandaar dat voor 2takt er expansie uitlaten enzo zijn. ook een rede voor het andere geluid. een 4takt werkt ook met kleppen, een 2takt heeft dit allemaal niet.
Bij een 2 takt moet je om de zoveel tijd olie bij gooien en met een 2 takt scooter heb je minder onderhoudsbeurten nodig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil van een 2 of 4 takt ligt hem in de motor. Ik kan je niet precies vertellen wat, maar de 4takt is duidelijk een stuk zuiniger. Zo heb ik zelf een 2takt Peugeot en deze rijdt 1 op 20 (wat nog redelijk is) en ik ken ook iemand met een 4 takt Kymco die 1 op 40 rijdt. Scheelt dus een hoop in benzine. Verder heeft een 2 takt olie nodig. Bij sommige scooters moet er speciale aangemengde benzine in. De meeste scooters hebben echter een aparte tank voor de olie. Ben je van plan een nieuwe te kopen is het eigenlijk bijna altijd een 4takt. 2takt scooters worden nieuw bijna niet meer verkocht, wat ook wel weer aangeeft wat beter is. Ik zou me er zelf niet zo druk om maken. Een 4takt is zuiniger, maar als je voor veel minder een 2takt kan aanschaffen zou ik dat gewoon doen.
verder is een 2takt makkelijker op te voeren, maar ik denk niet dat je dat van plan was?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleinigheidje: Ook 4 takts hebben motorolie nodig. Ofwel via apart tankje ( en oliepomp) ofwel zoals bij een auto in het carter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar dat is toch remolie? Die heb je bij een 2takt trouwens niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. In het carter zit gewoon motorolie, anders zou de motor zeer snel kapot lopen. Denk aan wat bij een auto gebeurd als het olielampje aan gaat en de bestuurder rijdt door. ipv carter met olie kan het dus ook een pompje zijn die onder druk olie in de cylinders spuit, aan de onderkant dat wel want die olie is niet bedoeld om te verbranden, alleen om te smeren.
het verschil tussen 2 en 4 takt :

voordelen 4 takt : Zuinig qua benzinegebruikt .
Makkelijk in gebruik .
weinig onderhoudt .
en is aardig stil ja .
Hoeft niet steeds opnieuw olie bij te vullen .

Voordelen 2 takt : Is makkelijk op te voeren ..
Wanneer jij zelf sleutelt aan je scooter als er wat mis is dan kan je beter met een 2 takt sleutelen omdat dit makkelijker is .
zijn meestal goedkoper ,

Nadelen 4 takt :
Kleppen moeten om de zoveel tijd gesteld worden neemt niet veel tijd in beslag maar wanneer je dit laat doen ben je toch om de 3 maanden wel 70 euro kwijt aan alleen een kleine beurt , Hierbij moet ook de olie worden ververst .
is redelijk duur in aanschaf tegen over de 2 takt .

Nadelen 2 takt :
Is qua benzine gebruik niet echt zuinig je hebt er wel scooters bij zitten die niet veel drinken maar meestal wel .
Wanneer het olie lampje gaat branden moet je olie bijvullen dit kan nog best veel geld schelen wanneer de scooter een rijk mengsel heeft om goed te kunnen draaien .
Geluid niveau wat de scooter produceert is meestal niet fijn .

hoop dat dit een beetje helpt :)

( Wat ik hier boven neer heb gezet is uit eigen ervaringen )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 takt is snel op trekken en het zuigt benzine en 4takt kan je lang mee toe ( de benzine) maar hij trekt niet zo snel op
Bronnen: