Waar moet ik opletten als ik een tweedehandse scooter koop?

Ik ga met mijn vader en heb max 1500 te besteden. Ik heb er wel een paar in de buurt gezien engebelt met de eigenaren, en ze willen ze verkopen voor de prijs die ik vroeg rond de 1150-1200. Maar mijn vraag is dus: waar moet ik naar kijken als ik een scooter koop? En ik ga waarschijnlijk de scooter op mijn plaatje kopen omdat dat de enigste scooter is die ik wil en ik heb al 5 peugeot speedfight 3 voor de juiste prijs in de buurt gevonden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Koop altijd een 4 takt, dat rijdt prettiger, is zuiniger en stinkt niet. Let op de km stand en hoe de scooter loopt. Door een onjuiste klepspeling kan de scooter slecht rijden en je bent zo maar 100 euro verder om dat te verhelpen.

Let ook op of de uitlaat geen gaten heeft, een uitlaat is een duur ding. Ook de banden moeten goed zijn, check dus het profiel en op eventuele beschadigingen of reparaties. Met name de band van het achterwiel vervangen kan een duur klusje zijn. Voor 1500 koop je ook bijna nieuw, nog even doorsparen en je weet zeker dat je voorlopig zonder ellende rijdt.

Punt is ook dat niemand zijn scooter verkoopt omdat het zo'n geweldig ding is. Alle scooters die ik had heb ik ingeruild omdat er wel iets mee was. Een tik in de motor of problemen met de elektra. Tuurlijk is alles te repareren, maar als je het niet zelf kunt loopt de rekening hard op.

Toegevoegd na 1 minuut:
O en natuurlijk nooit never een gestolen scooter kopen. Controleer altijd bij het RDW of de scooter niet als gestolen geregistreerd staat. Ook een opgevoerde scooter kun je beter laten staan. Bij controle krijg je een boete en bij een aanrijding vaak niets omdat de verzekering opgevoerde scooters uitsluit.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik ga een 4 takt kopen en ik koop liever geen nieuwe want dan ben ik 1000 euro meer kwijt. De km stand is ook maar 2000 dus niet heel veel.
paulus811
12 jaar geleden
Voor deze Peugeot ben je dan idd dan nog 1000 meer kwijt. Maar voor 15-1600 koop je al wel makkelijk een nieuwe scooter. Vind het een mooi ding en 2000 km is niet veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb al een scooter gekocht 4 takt voor 1150 euro, ben er blij mee :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
btw is het zelfde als de scooter op mijn plaatje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed

Andere antwoorden (2)

De verlichting moet je ook op letten want dat is bij moderne scooters zeer ingewikkeld. Ook kun je dan een beste boete verwachten.

Als je ern proefrit maakt moet je er goed op letten dat de scooter in 1 keer doortrekt naar de top. Anders gaat het blok kappot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop hem niet van een particulier maar van een dealer, dat is altijd handig i.v.m. garantie. De 2T en 4T hebben beide hun voordelen, het is dus niet zoals de bovenstaande reactie dat een 4T altijd beter is.

Als je hem wilt opvoeren dan kun je dat het beste doorgeven aan de dealer waarbij je hem koopt, dat doen ze dan meestal gratis. Ook het stukje over het opvoeren en de verzekering klopt niet helemaal in het bovenstaande antwoord, de verzekering zegt dat ze officieel niet zullen uitkeren wanneer de scooter opgevoerd is, in de werkelijkheid is dat opvoeren geen probleem en maakt de verzekering daar ook verder geen probleem van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een aanrijding maakt met een opgevoerde scooter betaald zo'n verzekering echt niets uit in deze tijd.Bovendien als je met een opgevoerd exemplaar betrapt wordt krijg je een flinke prent of kan ie afgenomen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit ervaring kan ik zeggen dat de verzekering bij een aanrijding de verzekering gewoon het zelfde vergoed als bij een niet opgevoerde scooter. Daarnaast krijg je bij een snorscooter tot ongeveer 50km/u (ongeveer 45km zonder correctie op de rollerbank) op de teller geen bekeuring. Vanaf 60km/u op de rollerbank inclusief correctie word een snorscooter ingenomen. Typisch een reactie van iemand die alleen de regels kent maar geen ervaring met de toepassing heeft.