Is het verplicht om bij een snor scooter spiegels te hebben?

een vriendin van mij heeft een snor scooter met links en rechts een spiegel om achteruit te kunnen kijken.. is dat eigenlijk verplicht bij een snor scooter? want ik heb dat zelf bij mijn brommer niet..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.3K
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik las de vraag als:
Is het verplicht om bij een snor scooterspiegels te hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet precies hoe het zit bij snor (25km) maar bij brom (45km) is het verplicht om spiegels te hebben als de brom een bouw jaar heb van 1-1-2007 daarvoor mag je zonder spiegels rijden

Antwoorden (5)

Nee het is niet verplicht.
Het is voor sommige mensen makkelijker omdat je niet om hoeft te kijken als je wilt inhalen of afslaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wettelijk is het niet verplicht. Het is echter wel zo dat het met spiegels veiliger wordt om het achterop komende verkeer in de gaten te houden, maar bij het links of rechts afslaan moet je niet volledig vertrouwen op de spiegels maar ook goed over je schouder kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt van het bouwjaar van de snorfiets af, of er een linkerspiegel gemonteerd moet zijn of niet.

De wet zegt er het volgende over:

Artikel 5.6.45 Regeling Voertuigen

1. Bromfietsen, die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een
linkerbuitenspiegel.

2. In afwijking van het eerste lid moeten bromfietsen op meer dan twee wielen met gesloten carrosserie, die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, zijn voorzien van een binnenspiegel en een linkerbuitenspiegel dan wel zijn voorzien van een linker- en een rechterbuitenspiegel.

3. De spiegels moeten deugdelijk zijn bevestigd.

4. Het spiegelglas van de verplichte spiegels mag geen verschijnselen van breuk vertonen en mag niet in ernstige mate zijn verweerd.

Een snorfiets is een bromfiets die is geconstrueerd voor een maximum snelheid van ten hoogste 25 km/h.

Bovenstaand artikel is dus ook van toepassing op snorfietsen.
Bronnen:
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Het hoeft niet maar het is wel makkelijker .
ik heb zelf ook spiegels op mijn scooter alleen kijk ik er nooit in omdat je toch altijd wel je hoofd om moet draaien en je al heel veel ziet in je oog hoeken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een snorfiets met een blauw kenteken is het niet verplicht. Als je toch een spiegel hebt, is het wel verplicht dat deze heel is, want je mag niet afhankelijk worden van een kapotte spiegel terwijl je niet meer naar achteren kijkt. Op een bromfiets met geel kenteken is een linkerzijspiegel wel verplicht. Ook deze moet heel zijn.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=36398 Zelfde als wat AlphaLimaSierra zegt dus.