Mogen scooters - indien ze het overige verkeer niet hinderen - naast elkaar rijden op de openbare weg? En mogen ze het fietspad gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik weet dus dat je niet met een snorfiets naast een fietser mag rijden. Is dit ook zo als je met uitgeschakelde motor rijdt? weet ook iemand welke boetes je krijgt als je het wel doet?

Antwoorden (3)

Scooters mogen nooit naast elkaar rijden, enkel om in te halen ;) Ook niet een scooter naast een fietser.

verder is het met het fietspad een ingewikkeld verhaal. Je hebt 2 soorten scooters gele nummerborden, en blauwe

Geel: Mag alleen op fietspad als het een (brom)fietspad is (dus met een brommertje en een fietsje op het bord). Er staat vaak een wit bordje (met een rode scooter en pijl) die aangeeft als je weer op de normale weg ipv het fietspad moet rijden.

Blauw: Moet op het fietspad rijden als het een (brom)fietspad is, als het een fietspad is dat aangegeven is met een blauw rond bord met enkel een fiets er op. Het enige fietspad waar blauwe scooters niet op mogen rijden is wanneer dit fietspad word aangegeven met een rechthoekig bord met daarop het woord 'fietspad'. Dan moet de blauwe scooter een andere weg vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interesant! Je weet toevallig niet welke artikel het uit het Wegenverkeersreglement is, he? Ben vooral geinteresseerd in wat de scooters met de blauwe plaatjes wel en niet mogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen idee eigenlijk, ik moest dit voor mijn theorie examen weten ;) Als je echt naar het wegenverkeersreglement opzoek bent kan ik je verder niet helpen. Maar als je wat vragen hebt kan ik altijd kijken of ik het antwoord er op weet :)
Het staat niet expliciet beschreven dat het niet mag, maar....er staat in het RVV wel beschreven wie het wel mag.
Vaak staat in het RVV of de Wegenverkeerswet groepen weggebruikers beschreven die iets wel mogen, hetgeen automatisch inhoudt dat andere groepen het dan niet mogen.
(b.v. de bestuurder van een invalidenvoertuig mag gebruik maken van het trottoir. Het is dan niet nodig het voor alle andere bestuurders nog eens te herhalen dat het niet mag)

RVV artikel 3:

§ 1. Plaats op de weg
Artikel 3
1.Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
2.Fietsers mogen met zijn tweeën naast elkaar rijden. Dit geldt niet voor snorfietsers.

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens worden snorfietsers naast de fietsers wel genoemd, omdat snorfietsers de regels van fietsers moeten volgen.
Uitzondering is een onverplicht fietspad, waarop snorfietsers alleen mogen rijden met uitgeschakelde motor.
Daarnaast mogen fietsers het overige verkeer uiteraard -als ze met twee naast elkaar fietsen- ook niet hinderen, net als andere verkeersdeelnemers.

Toegevoegd na 12 minuten:
Deze nog even als toevoeging

Artikel 6
1.Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad.
2.Zij gebruiken de rijbaan indien een fiets/bromfietspad ontbreekt.
3.Bestuurders van bromfietsen op meer dan twee wielen en bromfietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag nooit naar elkaar rijden op een openbare weg.
Wanneer je een snorfiets hebt moet je zelfs gebruik maken van het fietspad. Wanneer je een bromfiets hebt mag je juist geen gebruik maken van het fietspad, alleen indien dat staat aangegeven op de weg.