Wat is de maximale snelheid van een cruise-schip?

Ik volg mijn ouders die met een cruise-schip mee zijn, vaak vaart deze 23knots en niet harder, dit is ongeveer 42/43 km/h.... Kan zo een schip nog harder? Of door zijn grote en gewicht is dit niet mogelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
21.1K

Het beste antwoord

Schepen varen vaak "economische speed" dat wil zeggen niet op top. Bijvoorbeeld omdat ze niet eerder in een haven behandeld kunnen worden of het ergens op het theoretisch tijdstip van arriveren toch te laag water is. Ook vanwege slechte weersomstandigheden houden schepen in om de constructie niet over te belasten dus in zijn algemeen om de veiligheid.
Dat cruiseschip kan vast wel harder maar men doet houdt het mogelijk rustig voor het gerief van de passagiers. En de kosten van de brandtof spelen ook een rol want hoge snelheid kost veel brandstof. Op de site van de rederij is vast wel de maximale snelheid te vinden. Op de website www.MarineTraffic.com kan je een uitgebreidelijst met details van het schip vinden. En, zo het schip op dat moment binnen het bereik van een AIS ontvanger is, ook de koers en actuele snelheid en andere gegevens. Je kan ook via www.zeegat.nl op deze site komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het snelste cruiseschip ter wereld is de Queen Elizabeth 2, zij kan maximaal 32 knopen per uur (59,2 km/u) halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die is inmiddels uit de vaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, dat wist ik nog niet, maar goed, het antwoord blijft nog wel kloppen: zo een schip kan harder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De "United States" uit 1952 haalde een top van ruim 40 mijl maar dat was een lijnschip dat eventueel in tijd van oorlog ook moest dienen als troepentransporter. De bouw en constructie ervan was een militair geheim.