Hoe laat ik mijn boot sneller varen?

Mijn speedboot mag 5000 toeren draaien, nu draait hij op topsnelheid 4000 toeren. Hoe kom ik aan die laatste 1000 toeren? wat moet ik veranderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
16.9K

Het beste antwoord

Heb je al eens naar de trimhoek gekeken?
De trimhoek van de motor moet zo zijn afgesteld dat de hoek van de bodem van de boot met het water ongeveer 3º is. Dit zal in de praktijk meer een kwestie van gevoel zijn dan van meten. Als de motor te ver ingetrimd is zal er teveel contact van de romp met het water zijn waardoor er topsnelheid verloren wordt. Als de motor te ver uitgetrimd is zal er te weinig contact met het water zijn waardoor de boot onstabiel wordt en zal gaan "rollen" over de boorden. Veel motoren hebben tegenwoordig een powertrim waardoor een zeer fijne afstelling kan worden verkregen. Als de buitenboordmotor eenmaal in hoek getrimd is dan moet eventueel de trimvin nog bijgesteld worden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Boot sneller: Met wind en stroom meevaren.
Toeren verhogen: Monteer een kleinere schroef
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou de onderkant van de boot een schoonmaken.Er zitten daar veel slakjes aan wat ook de snelheid tegen houdt.Mijn man haalt ieder voorjaar de boot uit het water en maakt de onderkant schoon,want doet hij dit niet dan vaart hij veel langzamer.
(deze tip is afkomstig van een speedbootracer)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als de motor nu op maximaal 4000 rpm draait heeft hij teveel weerstand om op 500 rpm te draaien ,dit is vermoedelijk te wijten aan een te grote of verkeerde schroef ,dit zou je kunnen testen door de boot uit het water te halen en de schroef vrij te laten draaien buiten de weerstand van het water (wel koelen dmv een waterslang en aansluiting )als de motor dan wel de 500rpm haalt weet je zeker dat het aan de weerstand ligt haalt hij dan nog niet de 5000 rpm is het de afstelling van de motor .