Hoe vaart een vrachtschip van Japan naar Rotterdam, en hoe lang doet men daar over?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Boten
10.7K

Antwoorden (2)

Grofweg gezegd vaart men onder Azië en dan tussen Afrika en Europa door.

Oost Chinese Zee
Zuid Chinese Zee
Tussen Maleisië en Sumatra door
Indische Oceaan
Arabische Zee
Golf van Aden
Rode Zee
Suez Kanaal (tijdelijk niet door te komen)
Middelandse Zee
Straat van Gibraltar
En dan langs Europa naar boven door het nauw van Calais
===
Je moet dan denken rond een maand vaartijd.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
En, ter vergelijking, hoe lang duren de drie alternatieven:
- rond Kaap Agulhas (Kaap de Goede Hoop)
- door het Panamakanaal
- bovenlangs via de Bering Straat?
De gebruikelijke route van Japan naar Rotterdam is via het Suezkanaal en duurt ongeveer 50 dagen. Deze route is gevoelig voor stremmingen (enkele smalle vaarroutes o.a. Suezkanaal).
Alternatieve langere routes zijn via Zuid-Afrika (de zuidelijkste punt Kaap Agulhas) en in oostelijke richting via het Panamakanaal.
Een veel kortere route is via de Bering Straat en de Noordelijke IJszee maar deze is beperkt en met ijsbrekers toegankelijk. Deze route levert een tijdsbesparing op van circa 30% en duurt ongeveer 35 dagen. Deze route is sterk in opkomst.
https://nos.nl/artikel/2279829/een-handelsroute-via-de-noordpool-niet-iedereen-is-enthousiast.html
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
plus Je link werkt niet want na het artikel nummer zit er een dash ipv een streepje
2279829-een
https://nos.nl/artikel/2279829-een-handelsroute-via-de-noordpool-niet-iedereen-is-enthousiast.html