Kan ik een 12 volt sigaretenaansteker aansluiten op mijn buitenboordmotor?

Ik heb een tohatsu 15pk uit 2006 buitenboordmotor. Er zitten nog 2 kabels die nergens naar toe lopen vanaf de motor en ik denk dat het 12 volt is vanaf de dynamo. Ik zou hier graag een sigaretenaansteker op aan willen sluiten maar is dat wel 12 volt? En is het dc of ac? Dus zou ik er misschien een gelijkrichter tussen moeten zetten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Voor een sigarettenaansteker maakt het niet uit of je er gelijk- of wisselstroom op aansluit. Maar wat wel belangrijk is, is dat zo een ding veel stroom verbruikt. In auto's zijn ze vaak afgezekerd op 15 Ampere. Het is de vraag of je buitenboordmotor dat wel kan leveren, er kunnen ook onderdelen door kapot gaan.

Op de 15 pk Tohatsu die ik kon vinden zit een dynamo om een accu te laden, mijn voorstel is dan ook om er een accu op aan te sluiten, en daar parallel aan een 12V aansteker plug, op die manier geeft de accu genoeg vermogen en werkt als buffer, want zo rechtstreeks op de dynamo geeft allerlei gekke effecten.(denk aan variabel toerental van de motor)

Bronnen:
https://www.tohatsuoutboards.nl/modellen/t...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100