Hoe start je een speedboot en motorboot en hoe moet je de gashendel bedienen??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Boten
11.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien moet je niet met een speedboot gaan varen als je deze basiskennis niet in huis hebt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag bij de jachthaven om uitleg als je twijfelt, er spelen zoveel dingen mee, is het binnenboord of buitenboord?

Antwoorden (2)

De motor kan op twee manieren gestart worden: door middel van de startknop indrukken of door aan het startkoord te trekken. hangt van de motor af welke van de twee methodes je moet toepassen.

veel motoren zijn voorzien van een dodemanskoord. de motor kan pas gestart worden als deze kabel in aangesloten.

gashendel kan vast in de boot gemonteerd zitten. hendel naar voren doen is gas geven, naar achteren trekken is gas terug nemen.

op buitenboordmotoren zit meestal een gashendel. tegen de klok in draaien van de hendel is dan gas geven.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak zit naast de kap een hendeltje voor voor en achteruit, vanaf hoeveel pk dat is weet ik niet meer! Trouwens 1 min? dus plus van mij! En graag uitleg van de minner, aangezien voor mij zeer duidelijk is wat ALS bedoeld!
Is het een binnenboord motor, dan heb je een knop om onder de motorkap de lucht af te zuigen, ( ivm ontploffingsgevaar!) daarna kijken of je gashendel in stationair ( vrij, dit is in het midden van de gashendel, en je voelt de boot " trekken" als dat niet zo is ) staat! Afzuiging uitzetten. Sleutel omdraaien en langzaam gas geven ( naar voren voor vooruit en na achteren voor achteruit). Begin langzaam en laat je niet opjutten! Bocht achteruit naar links = stuur naar rechts draaien en rechts = stuur naar links! Vooruit blijft gewoon. Vergeet niet te checken of er genoeg benzine of diesel in de tank zit! Vergeet niet dat zeilboten op enkele uitzonderingen na altijd voorrang hebben! Zorg voor hetzelfde aantal reddingsvesten als personen aan boord,( brandblusser, pickhaak, anker) en vergeet niet...er is maar 1 kapitein aan boord! ( ga als je geen ervaring of vaarbewijs in je bezit heb alsjeblieft de rivieren niet op!). Heel veel succes en vaarplezier!!

Toegevoegd na 23 uur:
Graag toelichting op minnetje? Kan ik van leren?