Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Buitenboord moter spuit olie, is dat normaal?

Ik ben 1 weken geleden over de kop geslagen met mijn 5pk 4takt mercury 2007. alles weer schoon gemaakt. Ik had mijn dodenmans kort om dus ik had geluk gehad. geen water slag. Nu alleen als ik hem stationair laat draaien en ik open de olie dop spuit de olie er wilt uit. Is dit normaal of is er iets mis met mijn zuiger veren. Het is normaal als er wat speters uit kom maar dit is volgens mij niet goed

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Boten
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dit lijkt inderdaad op vaste of kapotte zuigerveren. Hierdoor bouw je te veel druk op onder de zuigers.
(Lees meer...)
4 jaar geleden
Je zuigerveren gaan zo snel niet stuk. Jouw motor is een 1 cilinder wat inhoud dat de ruimte onder de zuiger (en daar zit ook de olie) bij elke beweging van die zuiger vergroot en verkleind wordt. Dit zorgt ervoor dat je olie naar buiten gedrukt wordt. Heb je wel je olie ververst nadat je over de kop bent gegaan? Anders is de kans groot dat er water in het carter is gekomen en is er nog minder ruimte in het carter waardoor de olie (en water) nog harder naar buiten spuit. Dat water in je motor niet goed is hoef ik hopelijk niet uit te leggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding