Wat heb je nodig om in je eentje op een zeewaardige zeiljacht te mogen varen?

En wat kost het ongeveer om deze vaarbewijzen te halen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
3.7K

Het beste antwoord

Het hangt van het schip af, waarmee je gaat varen.

Wanneer valt u onder de vaarbewijsplicht?

Klein vaarbewijs:
De verplichting geldt voor hen die varen met:

* een schip met een lengte van 15 meter of meer dat niet bedrijfsmatig wordt gebruikt
* een schip met een lengte tussen de 15 en 20 meter dat bedrijfsmatig wordt gebruikt of voor bedrijfsmatig gebruik is bestemd
* een sleep- of duwboot (die niet wordt gebruikt om een schip met een lengte van 20 meter of meer te slepen, langszij mee te voeren of te duwen)
* een motorboot met een lengte van minder dan 15 meter die een snelheid van meer dan 20 kilometer per uur kan bereiken.

Klein Vaarbewijs I:

Voor het varen op rivieren, kanalen en meren, met
uitzondering van de Westerschelde, de Oosterschelde, het IJsselmeer (incl. Markermeer en IJmeer), de Waddenzee, de Eems en de Dollard. Er mag wel gevaren worden op de Gouwzee en de Randmeren (Gooimeer t/m Ketelmeer / Zwarte Meer).
Klein Vaarbewijs II:

Voor het varen op alle binnenwateren, dus inclusief de Westerschelde, de Oosterschelde, het IJsselmeer incl. Markermeer en IJmeer, de Waddenzee, de Eems en de Dollard.

NB: voor het bevaren van de Noordzee is er geen vaarbewijsplicht, maar wel voor het bevaren van de zeehavens.
_____________________________________________
Het Beperkt Groot Vaarbewijs (voor schepen van 25-40 meter)
_____________________________________________
Basiscertificaat Marifonie
Op een schip, voorzien van een marifoon, moet tenminste één persoon aan boord zijn die in het bezit is van zo'n bedieningscertificaat.

Kosten:
Klein Vaarbewijs 1 (VB1) € 59,-
Klein Vaarbewijs Aanvullend (VBA) € 65,-
Klein Vaarbewijs 2 (VB2) € 77,-
Klein Vaarbewijs Beperkt (VBB) € 56,-

Toegevoegd na 2 minuten:
tevens is er nog het groot vaarbewijs, bedoeld voor oa pleziervaartuigen met een lengte van tenminste 40 m.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (3)

Wat je allemaal nodig hebt weet ik niet precies. maar wat ik wel weet is dat je geen vaarbewijs nodig hebt als je een boot onder de 15 lengte hebt en die niet sneller kan dan 20 km/h er wordt niet naar het aantal pk's gekeken.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten we beginnen met : Heel veel ervaring. !!!!!

JE moet kunnen navigeren, het weer kunnen interpreteren, technisch inzicht om te kunnen repareren.
Mobilifoon certificaat,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeemans benen