Nee. Een CWO MB2 is een aanbevolen training voor mensen met een klein motorbootje (kleiner dan 15 meter), waar geen vaarbewijs voor nodig is.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zou een bootverhuurbedrijf hier waarde aan hechten, of is het alleen goed voor iets meer kennis?
Amadea
6 jaar geleden
Het verhuurbedrijf niet. Maar het is voor de veiligheid op het water, en dus ook de veiligheid van jou en je medepassagiers!
CWO Motorboot 2 is een complete vervolgopleiding voor watersporters van 16jaar of ouder die hun kennis en vaardigheden verder willen uitbreiden. De vaarlessen bestaan voor 90% uit praktijk oefeningen en voor 10% uit theorie. Er wordt les gegeven aan boord van verschillende vaartuigen. Dit kan per aanbieder van de opleidingen verschillen, maar in ieder geval a/b van schepen met een lengte minder dan 15 meter en niet sneller kunnen varen dan 20km/uur.
Het CWO-diploma Motorboot II wordt uitgereikt aan personen die hebben getoond de programmaonderdelen onder normale omstandigheden (wind tot en met 6 Beaufort, normale verkeersdrukte voor het vaarwater) te beheersen, bv varende met een motorkruiser op kanalen en meren.
Er zijn bootverhuurbedrijven die zelf de cursus aanbieden bij het huren van een motorjacht(je).
De bezitter van het diploma CWO Motorboot2 beschikt over de theoretische kennis die gelijk staat aan de kennis die voor het verkrijgen van het Klein Vaarbewijs 1 is vereist, maar moet nog wel apart examen doen voor het verkrijgen van het officiële papiertje Klein Vaarbewijs 1.
Dat wordt dus een makkie als je dit nog voor 1 januari 2020 doet.