Is het hebben en vermelden van een naam verplicht op een pleziervaartuig?

Dit voorjaar een boot gekocht, polyester consoleboot van 4,60m met 15pk buitenboordmotor. Deze gaat langzamer dan 20km p/u en is dus niet geregistreerd. Dus ook geen vaarbewijs nodig. Geen nummers op zijkant dus.

Gisteren was ik aan het vissen vanuit de boot op een meer en ben ik aangehouden. 2 overtredingen: Vispas niet bij me en geen naam op de boot.
Waarschuwing voor de vispas en een boete voor het niet hebben en duidelijk kenbaar maken van de naam.

Tegenwoordig worden er geen gele briefjes meer gegeven bij een boete, dus de omschrijving en hoogte van de boete weet ik niet.
Bij het googelen naar de hoogte van de boete kom ik niet veel tegen en twijfel nu of de agent het bij het rechte eind heeft.
Dit waren agenten van de zeehavenpolitie en op zee is het wel verplicht.
Ik was aan het varen op het Brielse meer.

Is dit werkelijk verplicht?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Boten
5.1K

Het beste antwoord

Ik heb zelf ook een boot en weet zeker dat een naam op je boot verplicht is, bij een boot die vaarbewijsplichtig is dien je een kenteken, of bootregisternummer, y nummer te voeren. Het niet aanbrengen van een kenteken kost € 90,-

"Wel moet u schip moet voorzien zijn van een naam en u moet het reglement aan boord hebben, dit geldt echter alleen indien uw schip is voorzien van een kajuit. Heeft u een open boot, hoeft u het reglement niet aan boord te hebben."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De echte naam van het schip boot is de registratienr als hij één moet hebben.
Een naam geven is daarom niet verplicht want je kan ook het registratienr gebruiken als naam.
Traditiegetrouw kan je het mischien wel als en verplichting aanvoelen om het schip een naam te geven. Dit heeft dan meer te maken met al dan niet geluk of ongeluk brengen.
Robby BB