Ja, zeker.

Zowel in de zeevaart als in de binnenvaart is de automatische piloot al vele jaren gemeengoed. In de zeevaart wordt deze stuurautomaat genoemd. De stuurautomaat werd in eerste instantie aangestuurd door een "koerssteller" waarop de gewenste koers werd ingesteld en een sensor die de stand van een magneetkompas aflas. Latere versies gebruiken een gyrokompas. De meest recente versies zijn opgebouwd rond een microprocessor-unit die zowel GPS-informatie, koers van magneet- of gyrokompas en ingestelde routes/routepunten interpreteert, en eventueel bij het passeren van een routepunt een nieuwe koers instelt, zodat de roerganger in principe alleen nog hoeft te interveniëren als er een aanvaring met een ander vaartuig dreigt.

De rivierpiloot, zoals in de binnenvaart gebruikt, heeft een geheel ander uitgangspunt. Hier wordt niet een rechte koers nagestreefd (de rivier is zelden recht) maar een "gestuurde bocht". Middels een stuurknuppel die van 90 graden bakboord via 0 tot 90 graden stuurboord kan bewegen, wordt de draaisnelheid van het schip getoetst aan het signaal van een "bochtaanwijzer" en zo nodig door automatische roercorrecties bijgesteld. Deze bochtaanwijzer is dezelfde die in de luchtvaart wordt gebruikt en geeft de draaisnelheid aan in graden/minuut. In uitvoering en eigenschappen is deze meer aangepast aan de werkomstandigheden van de vaart op de binnenwateren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja, via gps global position system

Toegevoegd na 4 minuten:
welke boten hiermee zijn uitgerust heeft te maken met waar men wil gaan varen op binnenwater zal het niet nodig zijn, op open zee weer wel al is het maar om andere vaartuigen te ontwijken op een moment dat jezelf niet oplet, als extra beveiliging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker.
Ligt aan de grote en type.
Maar zelfs zeilboten kunnen een autopilot hebben.