Gaat aankoopkeuring altijd automatisch naar verkoper?

Beste bootliefhebber,

Ik heb een boot op het oog en daarom een aankoopkeuring laten doen.
Nu is die aankoopkeuring automatisch ook naar de verkoper gestuurd (met daarin de prijs die de keurder vindt dat hij waard is). Dat vind ik heel vervelend omdat ik zwakker sta bij mijn onderhandeling. Maar de keurder zegt dat hij dat altijd doet en dat dat gebruikelijk is.

Mijn vraag is: Is dat zo? Want bij huizen is dat niet zo.

Groet, Durk Jan de Bruin

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Boten
1.2K

Antwoorden (1)

Wie betaalt die bepaalt, dus jij als opdrachtgever die de uiteindelijke rekening moet voldoen, wordt eigenaar van het taxatierapport. Als jij dat vervolgens met de verkoper wilt regelen, heb je daar alle vrijheid toe, maar de taxateur werkt niet voor de verkoper en kan dus ook niet het resultaat van de taxatie met hem delen.

Lijkt me een heel lastige kwestie als je je zinnen hebt gezet op een bepaalde boot en het leed al geschied is. Hopelijk kun je met de verkoper desondanks tot overeenstemming komen. Recht hebben is iets anders dan het krijgen, ik zou dan ook geen juridische stappen ondernemen maar wel heel duidelijk aangeven dat je niet van de handelswijze van de taxateur gediend bent.