Wat is er mis met mijn buitenboordmotor?

Mijn buitenboordmotor koelt opeens zeer slecht. Uit het niets komt er opeens weinig water uit, het komt er dus wel uit maar het stottert er uit dus geen constante straal. Heb al het uiteinde doorgeprikt heeft niet geholpen. Er komt nu ook veel rook uit, dat komt waarschijnlijk door te weinig koeling. Ook is het vage dat wanneer ik met iemand anders vaar hij niet meer in plane gaat, heb het gevoel dat hij vermogen kwijt is, kan dit door de kapotte koeling komen?

Hij start ook wat moeizamer, wat eerst in 1 keer gaat duurt nu soms wel 20 keer trekken.

Gaat om een 4pk Mariner (oude versie)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Boten
3.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Valse lucht probleem! Luchtfilter checken en carbje eens goed schoonmaken (remmenreiniger bij de Aktie)
Bordensteker
8 jaar geleden
Welk uiteinde heb je doorgeprikt? Je moet behalve de wateruitlaat ook de waterinlaat schoon hebben. En de impeller kan beschadigd of versleten zijn. Het moeilijke starten lijkt me een apart probleem, of is dat tegelijk met het slecht lopen ontstaan?
Is het dan de koude start die moeilijk gaat, of juist de warme start, pakweg tot een half uur à een uur nadat hij een tijd gedraaid heeft? Een luchtfilterprobleem ontstaat meestal niet van de ene dag op de andere, net zomin als een valse lucht kwestie of een vuile carburateur. Wel een gedeeltelijke verstopping van het koelwaterkanaal. Trouwens, over water dat ergens uitkomt gesproken, ben je er al achter wat er mis was met je auto?

Antwoorden (1)

Impeller controleren
http://www.watersportalmanak.nl/artikel/impeller-vervangen
Door warmte kunnen de andere problemen zijn ontstaan, hopelijk heb je nog geen ernstige schade.