Wat is het verschil tussen een brug en een viaduct?

Ik heb het natuurlijk eerst op internet gezocht maar daar komt geen eenduidig antwoord op.
In eerste instantie dacht ik dat een brug altijd over water gaat maar dat is niet zo.

een jaar geleden
in: Boten
3.4K
Vortexxx
een jaar geleden
Een viaduct gebruik je als je ergens onderdoor moet zoals een weg, en een brug gebruik je juist om er overheen te gaan.

Antwoorden (3)

Een brug is een verbinding tussen twee oevers. Een viaduct is een ongelijkvloerse kruising.
een jaar geleden
Een viaduct is een type brug, niet elke brug is dus viaduct maar elk viaduct is wel een brug.

Bruggen zijn stucturen om fysieke hindernissen over te steken zoals water, valleien, wegen.

Viaducten hebben steeds meerdere overspanningen en over het algemeen grotere bouwwerken dan een brug.

Het grootste en hoogste in europa is het viaduct van Milau in Frankrijk
een jaar geleden
Een viaduct is ook een brug. Maar niet elke brug is een viaduct. Een viaduct is altijd een weg over een weg. Een brug is een (vaste of beweegbare) verbinding tussen 2 punten. Een brug kan over water gaan, over een kloof, maar ook gewoon over land tussen 2 hoger gelegen punten in het landschap, of tussen 2 gebouwen zodat men niet steeds eerst naar beneden moet en in het andere gebouw weer naar boven.

Het woord brug heeft bovendien nog ruimere betekenissen. Denk aan een luchtbrug (vliegtuigen of helikopters die tussen 2 plaatsen op en neer vliegen).

Op de site van de bruggenstichting een mooi overzicht van allerlei soorten bruggen.
een jaar geleden