Zijn er op het traject Stavoren-Enkhuizen rode en groene boeien waartussen men kan blijven varen zodat men op de juiste weg blijft?

Ik onderneem zondag of maandag een tocht met een boot vanuit Stavoren naar Enkhuizen. Ik vroeg me af of ik simpelweg tussen de rode en groene betonningen kan blijven om die weg af te leggen, of zijn die betonningen en enkel in de buurt van de 2 steden? En kan ik op de navigatie van mijn telefoon ook zien waar ik ben terwijl ik op het Ijsselmeer ben?

Toegevoegd na 56 seconden:
(foutje gemaakt: zijn die betonningen ER enkel in de buurt van die 2 steden)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Boten
2.9K

Antwoorden (2)

Koop een waterkaart . Of laad er een op je tablet . Voor de dieptes de route . De dijken , de schuil havens , waar moet je zijn in Enkhuizen . Ik en velen zullen je dicht tochtje zo niet aan raden !! Dit je zelf en anderen in gevaar brengen !! Met een wagen kaart op het ijzel meer ! Nee dat is onverantwoord zelf vooreen geoefend watersporter . Doe dit niet !!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
IJsselmeer .
Ik ben niet snel onder de indruk van een vraag, maar nu dacht ik toch even:
“Lees ik dit goed?”.

Gezien uw vraag hebt u geen basisnavigatievaardigheden en bent u ook niet in het bezit van een Vaarbewijs of waterkaarten.
Een toch van Enkhuizen naar Stavoren gaat lijnrecht over het IJsselmeer. De vaardigheden van de basisnavigatie zijn een absolute vereiste op wateren zonder stroming (typisch een IJsselmeertocht dus), en ook op tochten op de Waddenzee of op de grote zee. Alle navigatie, en zeker op het IJsselmeer, begint met de waterkaart. Op een waterkaart staan de diverse symbolen voor tonnen, dieptes en lichten.
Tonnen worden afgebeeld op de kaart met een vergelijkbare vorm als ze in werkelijkheid hebben. Bij elke ton staat de naam van de ton en als de ton verlichting heeft ook het lichtkarakter.
Met de GPS kan men de positie bepalen. Omdat een GPS ook positieveranderingen kan berekenen, kan tevens de koers en snelheid van het schip bepaald worden. Ook kan men op de meeste GPS ontvangers een waypoint instellen, de GPS berekent dan de te bevaren koers en afstand.
Om de nauwkeurigheid van de plaatsbepaling te verhogen, bestaan er verschillende systemen. WAAS (Wide Area Augmentation System) is een veelgebruikte. Het satelliet GPS systeem is bij WAAS uitgebreid met enkele walstations, waarvan de positie exact bekend is. Met de gegevens van deze stations kunnen de berekeningen bijgesteld worden.

Dan nog het verplichte Vaarbewijs.
Het is belangrijk dat uw vaarbewijs is afgestemd op uw vaargedrag. Zo mag u het IJsselmeer alleen opgaan als u in het bezit bent van Klein Vaarbewijs II of de aanvulling op Klein Vaarbewijs 1, Vaarbewijs 2.

Alleen meevaren met personen die deze vaardigheden bezitten is geen probleem, maar u mag zich dan absoluut niet met de navigatie bemoeien, alleen kijken en luisteren om kennis op te doen.

Hieronder een site met afbeeldingen van de ligging van de tonnen op het IJsselmeer.
https://www.google.nl/search?q=betonning+op+het+ijsselmeer&biw=1105&bih=541&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Ve4nVML9EpDOaJTxgYAL&ved=0CCcQsAQ

Het hebben en kunnen lezen van een up-to-date hydrografische kaart is wel zo handig.
http://www.wsvdz.nl/?p=736

Toegevoegd na 4 minuten:
De boetes voor varen op het IJsselmeer zonder het verplichte VaarbewijsII liegen er niet om, die liggen tussen de € 550,-- en € 1000,--.

Toegevoegd na 5 uur:
Midden op het IJsselmeer kan de ontvangst van uw mobiele telefoon wel eens nul kan zijn. In noodsituaties heeft u hier dus niets aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lees vooral het hoofdstukje Goed om te Weten
http://www.klompmaker.nl/vaartips/vaargebieden-nederland/ijsselmeer