is een dodemanskoord verplicht bij een ''kleine motorboot"?

ik heb een klein bootje die niet harder gaat dan 20 km/u, dus heb er geen vaarbewijs voor nodig. Nu was ik op internet boetes aan t opzoeken, en zag telkens "'boete niet dragen dodemanskoord snelle motorboot"
''snelle motorboot'' valt volgens rijksoverheid onder boten die harder dan 20 km/u gaan en waar je dus een vaarbewijs voor nodig hebt
sloepen etc hebben meestal ook geen dodemanskoord
Is het dan verplicht hem te dragen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Boten
25.3K

Antwoorden (2)

In principe staat er in artikel 8.05, lid 1, onder b van het 'binnenvaartpolitie-reglement' (BPR) dat de bestuurder van een snelle motorboot, tijdens het varen gebruik moet maken van de technische inrichting als bedoeld in artikel 8.03, onder d van het BPR. (dit is de dodemansknop)

In artikel 8.03, onder d staat tevens de volgende uitzondering : "Deze eis geldt niet voor een gesloten binnenbesturing"

Dus hoeft er geen dodemansknop aanwezig te zijn (en dus ook niet gedragen worden) op een snelle motorboot met een kajuitje van waaruit je kunt sturen. We hebben het hier dus niet over de gemiddelde Deltavisser die wel een kajuit heeft maar die toch buiten moet sturen. Die heeft gewoon een dodemansknop nodig. Overigens geldt deze bepaling (helaas) alleen op het water waar het BPR van toepassing is en dus niet op zee.

Of de boot een inboardmotor heeft of een outboard is geheel niet van belang.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee dat is niet verplicht.

Het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) bevat namelijk niet zo'n eis.

Het BPR stelt die eis overigens wel ten aanzien van snelle motorboten (art 8.05). Dat is jouw boot echter niet. Volgens datzelfde BPR (art 1.1 onder A 17°) zijn snelle motorboten namelijk kleine schepen die, bij gebruikmaking van hun mechanische middelen tot voortbeweging, sneller dan 20 km per uur ten opzichte van het water kunnen varen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit betekent dat je het goed had uitgezocht ;-)

Toegevoegd na 3 uur:
Hierbij nog een aanvulling naar aanleiding van een reactie:

In het Rijnvaartpolitiereglement (RPR) staat de verplichting niet (Bovenrijn, Waal, Merwede, Pannerdens kanaal, Nederrijn, Lek).
http://www.ccr-zkr.org/files/documents/reglementRP/rp1nl_122013.pdf

Ook het Zeeaanvaringsreglement (ZAR) spreekt er niet over (vaartuigen in volle zee en op alle wateren die daarmede in verbinding staan en bevaarbaar zijn voor zeegaande vaartuigen - mocht je dat van plan zijn met zo'n beperkte motor).
http://www.binnenvaart.be/nl/regelgeving/documents/int%20bep%20aanvaring%20op%20zee.pdf

Het scheepvaartregelement Westerschelde (SRW) idem.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005393/geldigheidsdatum_30-03-2014
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Harstikke bedankt (: