Merk je er iets van als je in een boot op het water zit en de bliksem slaat daarin?

Ik weet dat je in een auto niets merkt zolang je er in blijft zitten. Maar hoe werkt dat met een boot?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
26.5K

Het beste antwoord

Onweer op het land is al gevaarlijk genoeg, als je in een bootje op open water zit is de kans helemaal groot dat je geraakt wordt. De bodem is nat en dus goed geleidend, en een boot steekt ook nog eens boven zijn omgeving uit. De spanning en stroom in een blikseminslag zijn zo groot dat zelfs een inslag op enige afstand al fataal kan aflopen.
Volgens de statistieken is een aanzienlijk deel van de bliksemslachtoffers getroffen tijdens sportactiviteiten buitenshuis, en watersporters maken daar weer een groot deel van uit.

Een eenzaam bootje, zelfs al is het maar een kano, is al gauw het hoogste punt in de omgeving.
Hou er rekening mee dat onweersbuien zich snel kunnen verplaatsen, de regel dat voor elke kilometer afstand de donder drie seconden na de flits komt, hoewel waar, zegt niet zoveel, een volgende bliksem kan ineens veel dichterbij zijn.

Op het water heb je weinig keus, probeer bij de eerste tekenen van onweer aan de kant te komen en zoek daar dekking.
In theorie zou je onder een (liefst metalen) brugdek ook nog een redelijke bescherming moeten hebben, maar of dat zo is bij een echte inslag weet ik niet. Bovendien, als je bij een brug bent ben je meestal ook dicht bij de wal, en zou je beter daar dekking kunnen zoeken.
In een boot met een metalen dak of dek zit je net als in een auto ook redelijk beschermd.
Na afloop van de bui moet je nog een half uur wachten voordat je je dekking verlaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
wat worden er de laatste tijd weer veel onzinminnen gegeven.
C+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, dus maar gauw een plus voor dit duidelijke antwoord! +

Andere antwoorden (1)

'Niets merken' lijkt me ook bij een auto een groot woord hoor. Je bent veilig omdat je in een kooi van Faraday zit, maar je mérkt het wel als de bliksem inslaat.

Wat betreft boten: dat ligt nogal aan wat voor boot het is. Lang niet iedere boot werkt ook als een kooi van Faraday. Als je bijvoorbeeld in een boot zonder kajuit of met een open kajuit zit, wil je sowieso geen blikseminslag meemaken.