Buitenboordmotor Tomos 4pk schroef draait verkeerd?

Het 30 jaar oude (bromfiets)motortje heeft eigenlijk alleen een vooruit. Wil je achteruit dan dien je de motor om te draaien, en stilliggen betekent uitzetten (geen neutraal). Vorige week heeft een bromfiets reparateur de motor voorzien van nieuwe contactpunten, bougiekabel en opnieuw afgesteld. Hiervoor is eigenlijk alleen het trekkoord mechanisme en de vliegwiel gedemonteerd.

Nu blijkt de boot achteruit te varen, waarschijnlijk draait de schroef verkeerd-om. Heeft iemand een idee wat er mogelijk verkeerd is gemonteerd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Boten
1.9K

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk is het trekkoordmechanisme op de kop gemonteerd. Tevens is de timing van de ontsteking op die nieuwe situatie afgesteld. Hij loopt dus prima, maar andersom. Wellicht volstaat het om het mechanisme om te draaien, maar het kan zijn dat ook de timing moet worden aangepast. de voorontsteking klopt nml niet meer.