Waarom laat men de Costa Concordia niet gewoon op zijn plek liggen?

Waarom moet deze zo nodig verplaatst worden en gesloopt? Kost miljoenen en waar is dit goed voor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Boten

Het beste antwoord

Omdat iedereen verantwoordelijk is voor de rotzooi die hij maakt, en deze dus op moet ruimen. In dit geval is de dader bekend, En is dus aansprakelijk om het schip te bergen. In tegenstelling tot een diep gezonken schip, zijn er wel bergings technieken aanwezig. En moet deze horizon en millieu vervuiling opgeruimd worden, kosten voor de reder/verzekering.
Ook is het verstandig het wrak te bergen omdat het anders een gevaarlijke toeristische plunder attractie word.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Naast het feit dat het schip nou niet zo'n mooi uitzicht geeft is het ook uit het belang voor het milieu. Het gebied rondom dit punt is beschermd vanwege een uitstervende soort mossel. Verder is het een rijk visgebied.
Je moet ook beseffen dat een wegroestend schip veel rotzooi met zich meebrengt. Niet alle olie kan worden verwijderd en deze is nu geïsoleerd. Als het schip 'oplost' komt deze olie vanzelf wel een keer vrij en dit is zeer schadelijk. Door roest in het water kan het water sterk vervuilen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ze wouden het schip op deze speciale manier laten bergen. (in 1 stuk) omdat de organisatie dan vind dat het minder erg lijkt en dus de reputatie niet verder zakt. maar al met al is dit natuurlijk een verloren wedstrijd voor hun. btw het recht is er ook daar dat het schip moet worden geborgen als het in de zoveel meter van een kust ligt.

Maarja voor veel goedkoper hadden ze dat schip al kunnen bergen maar dan is de inbraak op de eer te groot''''