Wanneer is en boot/schip oceaanvaardig?

Aan welke eigenschappen.of afmetingen moet een schip voldoen om in staat te zijn om.de grote golven en stormen van.de oceaan te overleven.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Boten
7.1K

Antwoorden (3)

Het zijn allemaal vragen waar niet simpel even een antwoord op gegeven kan worden. Om zeewaardig te zijn moet een schip aan allerlei voorwaarden voldoen, waarvan er maar één de lengte is. Vaak gaat het om een "uitgekiende" lengte/breedte-verhouding, zodat geen golf te hoog is. Zeker op de oceanen is dat van groot belang. Je moet dan al snel gaan denken aan schepen van meer dan 20 m. lengte en een meter of 7 - 10 breedte. Maar ja, aan de andere kant zijn ze ook al met een catamaran de wereld rond geweest dus het is zeker geen wet van Meden en Perzen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Officieel als het schip een ijkmerk heeft met de max toegelaten diepgang dat is een rondje met een streep erdoor waarbij de streep de maximale diepgang is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor motor en zeiljachten is het noodzakelijk een schip te hebben dat gebouwd is conform de CE categorie A.
Verder is een schip zo zeewaardig als haar bemanning is; een uitstekend schip met een slechte bemanning is niet zeewaardig, een slecht schip met een goede bemanning kan zeewaardig zijn!