Kan ik de uitlaat van mijn (scheeps)dieselmotor onder water uit laten komen?

Ik heb een droge uitlaat op mijn boot. Als ik de wind in de rug heb (en buiten zit te sturen) zit ik mijn eigen uitlaatgassen in te ademen. Ik wil daarom de uitlaat verlengen en onder water uit laten komen. Hij krijgt dan extra weerstand van ongeveer 0,5 meter waterkolom, maar dat maakt voor die 42 pk niet veel uit (denk ik). Maar bestaat er ook een kans dat er water in de motor/boot komt doordat de uitlaat gaat hevelen? Mij is verteld dat de motor ook weleens een terugslag maakt bij het uitschakelen. Ook zou de warme uitlaat afkoelen waardoor er een vacuüm ontstaat en hij water aanzuigt. De pijp zou ongeveer 2,5 meter lang worden en 0,5 meter onderwater eindigen, loodrecht naar beneden zodat er bij voor- of achteruit varen geen water naar binnen wordt geperst. Als de uitlaat gassen voor mijn schroef in het water komen, heb ik daar dan last van omdat de schroef dan minder water verzet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Boten
10.5K

Het beste antwoord

Ik zou het niet doen. De uitlaatgassen zullen onder water veel meer weerstand ondervinden, zodat je diesel minder zal gaan presteren. Voor het inhevelen van water hoef je volgens mij niet zo bang te zijn, als het uitlaatspruitstuk van de motor flink boven de waterlijn van de boot ligt.

Een beter alternatief lijkt mij het (laten) installeren van een watergekoelde uitlaat. De voordelen zijn dat je:

1) Minder warmte in de boot hebt, en dat scheelt echt een heleboel.

2) Minder uitlaatgeluid omdat het koelwater een dempende werking heeft.

3)Minder last van stank, doordat de uitlaatgassen door het mee afgevoerde koelwater minder snel naar boven zullen stijgen.

Al met al is deze oplossing wel wat duurder, maar veel effectiever

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens, 42 PK, heb je er een OM 636 in liggen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kielkoeling heeft er niets mee te maken. Het kk-systeem (indien aanwezig) kan ongewijzigd blijven. Op de motor komt een extra waterpomp die via een wierpot buitenwater aanzuigt en dit water in het uitlaatsysteem injecteert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf een boot gehad waarop het door mij beschreven systeem geïnstalleerd was, en ik kan je verzekeren dat het naar volle tevredenheid werkte.

Andere antwoorden (3)

Uitlaatgassen blijven uitlaatgassen, of die nu boven water of onderwater uitkomen, je blijft onder bepaalde omstandigheden je eigen uitlaatgassen inademen.
Heb vroeger een bootje gehad, waarvan ze onder water uitkwamen, maar de rook hiervan bleef vrijwel het zelfde.

Verders is het een technisch verhaal, die je beter met een deskundige kan bespreken,( merk motor, P K enz.) 2.5 m lang en 50 cm onder water,kan mogelijk problemen geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou ervoor kiezen om een zogenaamd waterlock van bv Vetus in te zetten. Hier meng je de uitlaatgassen met het uitgaande koelwater. Hierdoor zal het geluid een stuk gedempt worden en zullen de uitlaatgassen iets minder merkbaar zijn.

Wanneer je je uitlaat onderwater uit gaat laten komen zul je er een soort van zwanenhals aan moeten maken om zeker te zijn dat er geen water naar je motor kan gaan. Hierdoor ga je zoveel extra weerstand in de uitlaat kweken dat de motor hierdoor minder zal gaan presteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hevelen is te voorkomen door een ontluchter op je uitlaat te zetten.
Maar dat doe je enkel als je een natte uitlaat hebt. een ontluchter op een droge uitlaat heeft weer het effect dat de gassen daar dan uitkomen.

Ik heb jou optie nog nooit op een boot gezien.
Ik denk dat als je het kwijt wilt dan eigenlijk nog het beste een uitlaat is die BOVEN je uitstoot net als ene vrachtwagen,

Een waterlock zoals hierboven genoemd is om te voorkomen dat het water wat nog in het systeem zit na afzetten motor terugloopt. Net als bijvoorbeeld een ontluchter die je op sommige diesels ziet zitten.

Het idee dat dit is om het naar binnen halen van water via de uitlaat te voorkomen klopt niet. De uitlaat zit namelijk nooit onder water.

Als jou idee eenvoudig was, had iedereen dit al gedaan, want die lucht hebben we allemaal last van.