Het ligt eraan of de boot harder gaat dan 20 km/h. Als hij langzamer gaat mag je het met 16 jaar al besturen. Als het harder gaat moet je 18 zijn en een vaarbewijs hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat er niet om hoe hard je op dat moment vaart. Als de motor harder dan 20km/h kan moet hij een vaarbewijs hebben en 18 jaar zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat bierbeer dat ook bedoelt. Zo vatte ik het in elk geval wel op. Als iemand vraagt : "Hoe hard gaat jouw boot?" Dan wil de vraagsteller weten hoe hard de boot kan en niet hoe hard de boot op dat moment gaat.
Misschien taalkundig niet helemaal juist, maar in de volksmond wordt het wel zo gebruikt.
Een Klein Vaarbewijs is verplicht voor een waterscooter, jetski, rubberboot of motorboot met een lengte van minder dan 15 meter die vol gas harder kan dan 20 km/uur. Bij een controle wordt niet naar het aantal pk gekeken, maar wel of de combinatie boot - motor een snelheid van meer dan 20 kilometer per uur kan bereiken. Dit wordt met een GPS gemeten. Een opblaasbare boot met meer dan 5 pk kan al gauw harder dan 20 km/uur.

De minimum leeftijd voor het Vaarbewijs is 18 jaar.
Het is mogelijk om onder de 18 jaar examen te doen. Bent u geslaagd dan krijgt u de uitslag per brief. Hiermee mag u nog niet met een vaarbewijs plichtig schip, zoals een snelle motorboot, varen. Vanaf uw 18e jaar kunt u de uitslag brief inwisselen voor de echte Vaarbewijs pas. Dan mag u met een vaarbewijs plichtig schip varen.