Kan je de motor van je boot laten begrenzen met een schakelaar die je dan later weer aanzet en hij weer harder kan?

Ik zou een klein speedbootje van ongeveer 4meter en uit hout willen kopen. Kan je de motor van je boot laten begrenzen met een schakelaar die je dan later weer aanzet en hij weer harder kan? en hoeveel pk's heb ik anders nodig om hem 20km/u te laten gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Boten
27.8K

Antwoorden (4)

ja, je kunt een begrenzer laten monteren op de boot. de begrenzer moet echter wel zo zijn ingebouwd, dat je hem niet met een simpele handeling uit kan schakelen. dit is namelijk verboden.

hoeveel pk's je nodig hebt, om 20 km/u met de boot te kunnen varen is zo niet te zeggen. is onder andere afhankelijk van het model en het gewicht van de boot en ook van het gewicht van de passagier(s).
11 jaar geleden
Je kan je gas hendel met een extra beugel of schroefje beperken zodat het gas niet geheel open gedraaid kan worden. Voor de politie is het echter geldig excuus om met een te zware motor te mogen varen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles kan, maar gaat voor dit doel helaas niet werken! Begrenzen kan maar dan permanent, uitgevoerd door een erkent bedrijf en met een certificaat.
Om de 20 km/h niet te overschrijden is 4pk het maximum!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat in de wet dat je geen vaarbewijs nodig hebt als je boot niet langer is dan 15 mtr. en niet harder kan varen dan 20km/u t.o.v. het wateroppervlak. Hoe of wat wordt niet vermeld. Beweringen dat een begrenzing moet zijn aangebracht door een speciaal bedrijf zijn onjuist. Dat staat nergens in de wet. Het is logisch dat een begrenzing niet even is uit te schakelen. Je moet wel handelen in de geest van een wet. Die is simpel: de boot waar je mee vaart mag niet harder kunnen dan die 20km/u. De waterpolitie gaat dan uit van deze snelheid met 1 persoon. Kortom, er staat in de wet nergens dat de motor definitief begrenst moet zijn. Ik heb dit net gevraagd op het politiebureau en daar werd gezegd dat ze alleen strikt de wet hanteren. Mijn idee om mijn 40 pk motor te begrenzen door de stelschroeven op de gashandel uit te draaien, zodat ik maar half gas kan geven en deze stelschroeven dan met locktite zegelen, leek de dienstdoende agent voldoende. Lijkt mij overigens ook. Tevens kun je een beugel over je gashandel monteren, die je vast zet aan de boot. Een bedrijf zal niet veel anders doen. Bij aanhouding kan de politie een proefvaart eisen. Nou prima toch?