Wat moet ik allemaal met mijn buitenboordmotor doen voor de winter zodat die winterklaar is ?

Wat moet ik met de motor doen zodat die volgend seizoen ook gewoon start ?
En wat is goed om met mijn rubberboot te doen mag die ergens liggen waar het vriest ? en ik had ook iets over een soort van zalf gehoord dat goed voor het rubber is wat is dit en waar koop je dat ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
19.5K

Het beste antwoord

Er staat mij bij dat je een buitenboordmotor hebt. Het winterklaar maken is niet zoveel werk. Alle brandstof uit de carburateur, dit kan door de motor te laten draaien zonder benzinetoevoer tot hij stopt. Eventueel de aftapplug van de carburateur los draaien zodat deze leeg loopt. Deze schroef zit onderop de vlotterkamer. Meestal kun je er makkelijk bij. Weet je niet welke schroef het is dan beter om gewoon leeg te laten draaien. Staartolie vervangen, en alle punten smeren (vetspuit). Indien je de motor aan de boot laat zitten dan zorgen dat de staart uit het water is. Als het gaat vriezen kan je staartstuk kapot vriezen met een dure reparatie tot gevolg. Tevens is het niet bevorderlijk voor je impeller om hem in het water te laten. Het rubber wordt dan zacht waardoor deze niet meer goed werkt.

Je kunt nog kiezen om de motor te conserveren maar ik vind dat overbodig. Wil je het wel dan kun je een vochtverdrijvend middel gebruiken (WD40 bv) en daar een spuitje in de cylinders doen. Dit kan simpel via de bougie. Dan even een paar trekjes aan de trekstarter om te verdelen.

Niet noodzakelijk maar je kunt in geval van een viertakt ook de motorolie vervangen. Reden is dat er wel eens een beetje vocht in kan komen. Bij een langere tijd stil staan zou er roest kunnen ontstaan.

Verder is het beter voor de motor om hem op te slaan bij kamertemperatuur. In ieder geval liever niet in de vrieskou.

Wil je de motor een beurt laten geven dan bestaat er bij veel watersportbedrijven de mogelijkheid om de motor daar te laten overwinteren, soms tegen een kleine extra vergoeding. Voordeel voor hen is dat ze kunnen plannen wanneer ze de beurt geven en voordeel voor jou is dat de motor binnen staat en in het voorjaar weer klaar staat om te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De motor laten lopen totdat de brandstof in z'n geheel uit het systeem is. Huidige brandstoffen 'verouderen' snel waardoor het brandsofsysteem bij langere stilstand kan vervuilen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mis hier het belangrijkste.
Als de motor buiten blijft zorg er dan voor dat het water er volledig uit is. Het beste is om de motor te laten draaien en bij de wateringang antivries het systeem in te laten gaan.
De meeste motoren gaan stuk door stuk vriezen op plaatsen waar nog water aanwezig is. (blok splijt gewoon)

Zou je de motor helemaal brandstof vrij maken loop je het risico dat op die plekken roestaanslag ontstaat.
benzine kan prima een jaar overblijven tegenwoordig en in de benzine zit bij 2 takt ook nog een swat olie dus prima.

Op onze haven wordt ook geadviseerd een klein beetje olie via de lucht inlaat in te sproeien. Dat zal een rookpluim geven bij opstarten komende voorjaar maar dat is niet erg, is zo weg. je voorkomt roestaanslag.

overigens is vorstvrij wegzetten als het kan naturlijk helemaal prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dus je kan je tank met 98 na de winterstalling weer gebruiken of leeg halen en dan vers 98 er kn doen?