Hoe heten deze onderdelen van de buitenboordmotor en waarvoor gebruik ik ze ?

kan iemand dit invullen ?
Naam:
Gebruik :
Naam: Benzinekraan ?
Gebruik : ( welke richting is open / dicht )
Naam: Choke ?
Gebruik :
Naam: Bougie ?
Gebruik : ( had iets gehoord over verzuipen ? wat is dat precies ? )

Foto's
http://i56.tinypic.com/jra3ao.jpg
http://i55.tinypic.com/2mc6ern.jpg
http://i54.tinypic.com/ety2r8.jpg

En hoe start ik met deze dingen de motor zelf ?

Alvast bedankt !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
2.5K

Het beste antwoord

1: Schakelhendel. Hiermee zet je de keerkoppeling in neutraal (middenstand) Als je de hendel naar voren trekt gaat hij in zijn vooruit en naar achter in zijn achteruit. Altijd via de neutraal en alleen schakelen als hij stationair draait.

2: Benzinekraan. Er staat over het algemeen een teken op wat open en dicht is. Na gebruik weer sluiten.

3: Choke. Deze gebruik je om de motor een rijker mengsel te geven bij de start. Als de motor koud is dan gebruik je de choke. Zodra de motor is gestart doe je de choke weer dicht. Het is niet meer dan een klep die de luchttoevoer beperkt. Met choke er nog op gas gaan geven werkt niet.

4: Bougiedop. Hieronder zit de bougie die voor een vonk zorgt en de benzine ontsteekt. Hier hoef je in het algemeen niets mee te doen.

Verzuipen is eigenlijk niet meer dan dat de motor teveel brandstof binnen krijgt en daardoor "verzuipt". Oorzaak is bv de choke open laten, proberen te starten zonder de dodemanskoord.

Starten is simpel. In de tank moet je benzine en olie doen in een verhouding van 1:100. Dus 1 liter olie op 100 liter benzine. Een interne tank bevat over het algemeen 1,5 liter. Beter is om een jerrycan van 10 liter te vullen met benzine en daar 100ml tweetaktolie voor buitenboordmotoren bij te doen. Tank even schudden om het goed te mengen. Dan het tankje vullen. Even checken of je een dodemanskoord moet aansluiten (is vaak een rode dop waar een clip onder moet komen) Deze is ervoor om om je pols te doen. Mocht je uit de boot vallen dan trek je dus automatisch het koordje los waardoor de motor uitvalt (ontsteking wordt kortgesloten)

Choke aanzetten en kleine dopje op de tankdop opendraaien. Dit om je tank te ontluchten. Schakelhendel in de neutraal zetten en de trekstarter beetpakken. Een paar keer trekken en zodra hij loopt de choke weer uitdoen.

Echter, nooit op het droge gebruiken, de staart moet altijd in het water zitten. Dit is een geforceerde luchtgekoelde motor, een oud beestje van eind jaren 70 begin 80. Lijkt op een Yamaha 5BS.

Als hij al een tijd heeft stilgestaan krijg je hem denk ik niet aan de praat. Een kleine servicebeurt doet vaak wonderen. Carburateur zal verstopt zitten en op verschillende punten zal hij gecontroleerd moeten worden. Toevallig heb ik vorige week een iets nieuwer type in onderhoud gehad, die was uit 1984. Het zijn verder betrouwbare motoren maar omdat het 2-takt is maken ze wel wat herrie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt maar kan het ook zijn dat hij 1 op 50 moet met olie ? dat zei de verkoper namelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag ook 1:50 smeren maar 1:100 voor deze Yamaha's is geen probleem. Als je 1:50 gaat smeren krijg je wat meer rook maar kan verder geen kwaad. Wel iets meer smering. Je kunt kijken of je met 1:50 tevreden bent, als je hem teveel vindt roken dan gewoon naar 1:100 gaan. Gebruik wel 2-takt olie voor buitenboordmotoren. Deze olie is meer geschikt voor motoren die niet zo warm worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke , heel erg bedankt =]

Andere antwoorden (1)

Vergeet niet bij het starten de tank ontluchting open te zetten. Dan gaat het namelijk ook mis.

JE brandstof kraan staat nu volgens mij dicht
2 is bougie. geeft vonk in cilinder waardoor de ontbranding start.
3 is de choke, induwen is gebruiken.

De motor start je met of een trektouw of electrisch met een startschakelaar.