Kan je bekeurd worden voor het rijden in een auto zonder ruitensproeiervloeistof?

Dus met een leeg reservoir...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
17.9K

Het beste antwoord

Ik heb het nog even extra opgezocht:
'In Nederland kan een automobilist een bekeuring krijgen als de ruitenwisserinstallatie niet naar behoren functioneert.'
'Naar behoren functioneert' betekent m.i. dat er ook vloeistof aanwezig moet zijn.
Verder kun je een boete krijgen voor 'ondeugdelijke ruitensproeier' dus dat impliceert ook dat er vloeistof aanwezig moet zijn.
Overigens kan ik me niet voorstellen dat je echt een boete zult krijgen als het tankje leeg is, wanneer je wel een fles ruitensproeiervloeistof bij je hebt en hem dus direct kunt bijvullen.
Neemt niet weg, dat mocht het tankje leeg zijn en je krijgt inderdaad ineens viezigheid op je ruit waardoor je niets meer ziet, je dan wel een boete kunt krijgen. Maar ik denk dat op zo'n moment een boete wel je minste zorg is ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ja dat kan, je bent verplicht om in een veilige auto te rijden en als je de ramen vies hebt, moet je ze kunnen besproeien.
APK
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee daarvoor mag je niet bekeurd worden. Derentegen moeten je ramen wel schoon zijn. Het zicht van de bestuurder mag volgens de Wegenverkeerswet niet worden belemmerd. Overigens moet de ruitensproeier bij keuring wel goed functioneren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zowel voor een ondeugdelijke ruitensproeier, als voor een ondeugdelijke ruitenwisser kan je elk een boete van € 90 krijgen.
Een leeg reservoir voor de ruitenvloeistof zal ongetwijfeld als ondeugdelijk gezien kunnen worden.
Zie:
http://www.autorij-instructie.nl/?p=718

Deze boetes zullen -zoals door het kabinet Rutte aangekondigd- in de toekomst alleen nog maar hoger worden.
Daarnaast -als dit al niet geregeld zou zijn- breng je bij een eventueel onvoldoende zicht jezelf en andere weggebruikers in gevaar, waarvoor artikel 5 van de Wegenverkeerswet zou kunnen gelden.
Dit artikel stelt:
"Het is eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt, of kan worden veroorzaakt, of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd" .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even beter lezen, dan hoef je mogelijkerwijs ook niet te minnen !
Ik schrijf niet dat dit in de wegenverkeerswet staat. In de zin die jij aanhaalt doel ik duidelijk op de boete die hierop zou kunnen volgen.
Waar het artikel 5 van de Wegenverkeerswet betreft:
lees de strekking van dit artikel goed en dan zal je toch niet kunnen ontkennen dat een mogelijk slecht zicht tot gevaar of hinder zou kunnen leiden, waarop dit artikel van toepassing zou kunnen zijn.
Als je een goede motivatie hebt voor:
"Absoluut niet waar. Je kent echt de Wegenverkeerswet NIET".
graag. Deze kreet heb ik niet zo veel aan.
Men kan roepen wat hij wil
Je kan geen bekeuring krijgen enkel voor het leeg zijn van een tank-je.

Het is dezelfde regel als een gevarendriehoek. Je moet hem in geval van noodzaak gebruiken, maar voor het niet bij je hebben krijg je geen bekeuring.
Bij dat tank-je is dit hetzelfde. Leeg zijn is geen probleem maar als je raam vies is en je maakt hem niets choon krijg je een bekeurring voor het vieze raam, niet voor een leeg tank-je

En sorry voor diegene die het anders vinden. Ik klink arrogant, maar dit is zo.

Kom maar op met de minnen als je het niet eens bent,. Maar het feit blijft staan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja je kunt bekeurd worden
het is namelijk een punt op de keuringslijst
degene die je auto keurt zal hem altijd vol doen als hij leeg is.
Als hij een herkeuring krijgt en het vaatje is leeg komt hij niet door de keuring