Hoe kunnen er steeds maar files ontstaan door een defecte personenauto op een rijstrook?

Ik hoor de laatste weken regelmatig dat er een rijstrook is afgesloten vanwege een defecte persoenenauto op een rijstrook.
waarom worden die dingen niet gewoon direct naar de vluchtstrook geduwt? Ze staan er blijkbaar zo lang dat ik ze meerdere file meldingen lang hoor.

nu staan er dus soms enorme files achetr door een afgesloten rijbaan?

Toegevoegd na 4 uur:
Even extra uitleg.

Het gaat om LANGDURIG staan op de rijstrook.
Soms meer dan een half uur.
bij pech zal er redelijk vlot een wagen van rijkswaterstaat bij komen met zo een boord.

kijk vrachtwagens en bussen duw je niet weg. maar een blokkade op de rechterstrook lijkt mij snel op te lossen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (5)

Misschien omdat de meeste mensen niet de moeite nemen om hun mede weggebruiker een duwtje te geven.. Ze blijven er omheen razen waardoor de persoon in kwestie het ook niet voor elkaar krijgt.
Een file is dan eerder opgeworpen dan dat het weer afvloeit..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er iets naast de weg is gebeurd, gaan mensen vaak langzamer rijden om te kijken wat er gebeurd is.
Zo ontstaat er een kijkersfile.
Bij een groot ongeluk is er daarom ook vaak een file in beide rijrichtingen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is vaak niet mogelijk om een auto naar de kant te duwen, onder andere door de reden die al door wisl is genoemd.
En soms is de auto op zo'n manier beschadigd, dat die alleen verplaatst kan worden met een speciale sleepauto.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Kijkersfile.'
Graag wil ik wel even van de gelegenheid gebruik maken dat 't normaal en zelfs wenselijk is dat men afremt als er een auto op de vluchtstrook staat. (Het woord kijkersfile wordt vaak onterecht als negatief aangemerkt.) Met name bij een groot ongeluk zou 't simpelweg stom zijn om volgas te blijven rijden als je verderop allemaal zwaailichten ziet. Maar dat terzijde.
Kimath
13 jaar geleden
Daar heb je ook helemaal gelijk in, natuurlijk moet je je snelheid aanpassen aan de situatie.
Ik doelde meer op de mensen die bijna stil gaan staan om maar een glimp op te kunnen vangen wat er bij het ongeluk is gebeurd.
Rijkswaterstaat en Politie proberen in het algemeen de weg zo snle mogelijk vrij te maken, in het kader van het Incident Management, maar soms is het niet mogelijk omdat er ook gegevens van het incident moeten worden vastgelegd en foto''s gemaakt e.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook als die auto wel op de vluchtstrook kapot staat te zijn, wordt de rechter rijstrook tijdelijk dichtgegooid. Daar zijn veiligheidsvoorschriften voor en daar hebben we ons aan te houden.

Anders is het veel te gevaarlijk voor de mensen die bezig zijn met het bergen van de auto, er is dan nl. een snelheidsverschil van 100 km/u en dat geeft verschrikkelijke ongelukken.

HET advies is dus ook altijd: zorg, als 't effe kan, dat je bij een benzinepomp of parking stopt als je auto begint te sputteren, en zet hem anders zo dicht mogelijk tegen de vangrail en ga zelf achter de vangrail staan.

Ook bij kleine ongelukjes met alleen blikschade: doorrijden naar de eerstvolgende parkeerplaats/benzinepomp en daar samen het schade-formulier invullen, anders moet RWS rode kruizen zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mmm. De weginspecteur waar ik vanmiddag bij aan tafel zat, dacht daar toch anders over. Misschien verschilt het per locatie?
Dat is levensgevaarlijk. Want bij die 'versmalde' weg, rijden de auto's nog steeds door en gaan juist gassen.
Het is alleen verder de file op waar het langzaam rijdt.

Dus uitstappen op de snelweg, waarbij de auto's met zo een 60-70 voorbij rijden, is eng. Niet iedereen heeft het lef om dan uit te stappen en te gaan duwen.