Hoe raakt een auto in brand?

Vaak hoor je op het nieuws dat er file staat omdat er een auto in brand staat. Hoe gebeurd dit? Is dit altijd doordat er dan brandstof ergens lekt door een ongeluk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
11.4K

Het beste antwoord

Kortsluiting door ondeskundige reparaties. Nieuwe auto's vliegen niet snel in brand. Kijk maar eens op wreckedexotics.com daar staan de mooiste auto's in de fik.Vaak net nadat ze in de garage zijn geweest.

Bij oude auto's is het vaak slijtage van de bedrading, dure Italiaanse auto's hebben daar heel erg veel last van.

Benzine als oorzaak komt vrijwel niet voor. Misschien na een ongeluk maar gewoon zo als oorzaak niet. Waarschijnlijk omdat de geur je al waarschuwt. Brandstichting is natuurlijk ook een oorzaak, zie de toestanden Frankrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Vergeleken met vroeger zit er in een auto steeds meer electronica. Electronica kan kortsluiting veroorzaken. Kortsluiting kan brand veroorzaken, daar hoeft geen brandstof aan te pas te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet bij die kortsluiting wel voldoende warmte zijn. Anders mis je 1 van de 3 noodzakelijke factoren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neem als voorbeeld de stoppenkast.. die wordt ook warm omdat er bepaalde spanningen door heen gaan ;) de warmte veroorzaakt brand. ook kan er kortsluiting komen omdat kabels te warm zijn geworden.. denk maar aan dunne start kabels smelten voor je ogen weg;)! omdat er 24v door heen gaat en dat niet aankunnen.. 7 ampere als ik 't goed heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar het gaat even over een auto die door het koelsysteem op zicht niet zo warm hoeft te worden als een verprutste stoppenkast... en die 7 ampere? Dat is het niveau van de accu die onder je scooter hangt. Mijn oude auto had al 74 ampere met 12 volt...
De voornaamste reden is inderdaad dat een brandstof lek hiervoor verantwoordelijk is...

Maar je hoort bij de moderne auto's steeds meer dat dit veroorzaakt wordt door kortsluiting. De auto is steeds meer uitgerust met electronica dat de boordcomputter e.d. aanstuurt. En wanneer dit in combinatie met een vuil motorblok kortsluiting geeft dan kan er inderdaad brand ontstaan...

Meestal komt het echter niet zover omdat fabrikanten bij het minste vermoeden al een serie auto's terugroepen in een zogenoemde terugroepactie. Wat er met de Suzuki gebeurd momenteel is een terugroep actie omdat de brandvertragende coating in de bagageruimte in combinatie met vocht en zuurstof kortsluiting kan veroorzaken...

Let wel: Bij brand zijn 3 dingen noodzakelijk...

1) Brandstof
2) zuurstof
3) Warmte

En deze drie zijn onder de motorkap alle drie aanwezig...

Toegevoegd op 19-05-2009 13:11:06
Ooh ja...

Brandstof hoeft natuurlijk niet per definitie benzine te zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Dupke;

Brand in een auto heeft in verreweg de meeste gevallen kortsluiting als oorzaak. Onder de motorkap kan een lekkende brandstof leiding de boel dan aardig aanwakkeren, maar dat gebeurt veel minder vaak dan gedacht. Ook zonder die brandstof is er in een auto immers genoeg brandbaar materiaal aanwezig voor een flinke fik. Ooit zag ik op de Duitsche TV een filmpje waarbij een klein brandstoflekje onder de motorkap bewust werd aangestoken; hierbij duurde het langer dan een kwartier voor het brandje het interieur bereikt had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals anderen al aangaven is kortsluiting (en de vonken daarbij) de ontstekingsbron. De motor is al lekker warm, en al het plastic kan dan gaan smeulen of branden. Brandend plastic geeft enorm veel rook, daarmee kun je perfect een file creeeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door benzinelekkage, kortsluiting en in enkele gevallen door oververhitting van andere zaken al dan niet door wrijving omdat er iets los zit wat niet los hoort te zitten.

Vaak 't eerste wat een hulpverlener doet bij een autoongeluk is de polen van de accu's losmaken om (schokken en) brandgevaar te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een handrem erop laten staan is ook vaak een oorzaak van brand... Hoe sterker een auto is hoe minder dat je dat in de gaten hebt en als nou ook nog het lampje stuk is...