Hoe wordt een hellingspercentage berekend ?

Afgelopen week op vakantie kwam ik aardig wat van deze borden tegen met daarop percentages tot 17% ! Maar hoe wordt dit berekend ? Niet altijd staat er een onderbord bij op hoeveel km. dit betrekking heeft

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
3.7K

Het beste antwoord

17% is 17 meter omhoog in 100 meter rijden...
zo zit dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
510 meter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
502.79 meter

Andere antwoorden (5)

XiniX heeft gelijk. Zie het plaatje voor een tabel met hellingshoeken en percentages.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20% wil zeggen 20 meter stijgen over een afstand van 100 meter. 100% is dus 100 meter stijgen over 100 meter afstand. Dat is dus weer gelijk aan 45 graden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hellingspercentage = 100% x tan(arcsin(hoogteverschil/afgelegde afstand))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL, -4 voor het ENIGE juiste antwoord.
100% is een hoek van 45°.

17% is dus 45*0.17 = 7.65° ... nu aan je kinderen de geo-driehoek vragen, en dan weet je het...

Het wordt natuurlijk iets anders berekend, door het hoogteverschil te delen op de afstand. 100% is dan net zoveel omhoog als "naar voren", oftewel √2 (1.41) keer zoveel over de weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat klopt. Is de bekende 1-1-√2 driehoek. Om 100 meter "vooruit"te komen moet je dus op je teller 141 meter afleggen.
Als je goed hebt opgelet staan deze borden alleen bij die wegen die langer zijn dan een klein heuveltje of kleine afdaling. Veelal is dit bedoeld om vrachtwagen chauffeurs te waarschuwen hoe ze moeten reageren op de stijging of afdaling van de weg. Dit i.v.m. het grote gewicht en de remmen het kunnen begeven, wanneer de snelheid te hoog wordt...

Het percentage geeft dan ook de extra belasting voor de remmen aan, waar het naar beneden gaat. Wanneer het berg op gaat dan is het bij vooral diesels een kwestie van even terugschakelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er werd gevraagd hoe dit wordt berekend, niet of dit alleen voor truckers interessant is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe het berekend word staat er al een aantal keer. Het waarom van deze borden is zeker zo interessant om mee te delen. Althans dat is mijn mening...