accu laad niet bij van brommobiel (zelfde principe als auto)

accu van brommobiel laad niet bij. zit hetzelfde in elkaar als een auto. Als ik wisselspanning ga meten meet ik wel wisselspanning, dit veranderd ook bij meer gas. Als ik dan gelijkstroom meet wat uit de spanningsregelaar kom meet ik alleen wat er in de accu zit en niet wat er dus uit de spanningsregelaar komt.

wat ik op een forum had gepost:

Er zitten 5 contacten op, 2 voor de dynamo/spoel, 1 contact, 1 l.m.(wat is dit?) en 1 voor de + naar de accu. Als ik de + meet zie ik accu voltage. meet ik die 2 van de dynamo dan heb ik iets tussen 8 en 25 volt ofzo. dat kan. contact is 0 of accu voltage als ie op contact staat of niet. die l.m. precies het zelfde. Heb de spanningsregelaar vervangen, en nog hetzelfde verhaal.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
4.8K

Het beste antwoord

Je dynamo genereert inderdaad in eerste instantie wisselspanning. De spanningsregelaar zorgt ervoor dat de wisselstroom (AC) omgezet word in gelijkstroom (DC). Ook zorgt de spanningsregelaar ervoor dat de spanning constant blijft ongeacht het toerental. Bij een auto is dat meestal 13,8 Volt (In de praktijk zal je niet precies 13,8V meten).

Misschien een kapotte spanningsregelaar gekocht?? Dit kan je testen door de motor uit te zetten en over de accu te meten. Dit zal ongeveer 12V moeten zijn. Als de motor aan staat zal dat ongeveer 13,8V moeten zijn.

Als de accu stuk is en helemaal leeg dan krijgt de rotor van de dynamo ook geen spanning en zal die ook niet laden. De rotor moet spanning hebben anders werk de dynamo niet. Waarschijnlijk loopt die via het contact. kijk ook die verbindingen na en vergeet de zekeringen niet.

Wat ook nog kan, maar niet vaak voor komt, is dat het lampje in je dashboard vervangen moet worden. Die staat namelijk in serie. Als die stuk is krijgt je rotor ook geen spanning en krijg je ook geen indicatie dat je dynamo stuk is.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een dynamo geeft altijd gelijkspanning.
Waar meet jij dan de wisselspanning?Hetzij er een alternator op zit deze levert wisselspanning.

Oplaadbare batterijen gaan ook na een zekere periode eraan.Ik denk in de richting dat uw batterij eraan is.