Waarom duren auto's zo lang?

Bij de dealer vertelden ze dat als ik een nieuwe Toyota Avensis koop, dat het dan 6 maanden duurt voordat ik hem heb.

Waarom duurt dit zo lang? ze hebben in die fabriek toch niets te doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.9K

Het beste antwoord

Tegenwoordig maken ze auto's niet meer in het voren maar pas nadat een bestelling heeft plaats gevonden. Vroeger had je 3-4 varianten en kon je een parking vol bouwen, tegenbwoordig heb je met alle mogelijke extra's en variates over de 100 mogelijkheden in oneindig veel kleuren, die kan je niet in voorraad houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat de 2010 modellen pas in november verkrijgbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe groter de verliezen, hoe minder voorraad men aan wil houden - en hoe kleiner dus de kans dat een bepaald model wel toevallig op voorraad is.

Toegevoegd op 10-05-2009 13:21:51
Je zou natuurlijk ook kunnen vragen welke modellen er in de Rotterdamse haven op de enorme parkeerplaatsen van Toyota staan te wachten op 't vinden van een bijpassende koper. Mogelijk dat ze dan direct kunnen leveren.

Toegevoegd op 10-05-2009 13:26:02
Maar 't is natuurlijk slechts een luxe-probleem :). Als je een 2e-hands Lotus Elise wilt kopen, dan dat direct. Nog goedkoper ook ;).

Toegevoegd op 10-05-2009 19:35:07
Edit: '... dan kan dat direct.' (Kan was weggevallen.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig maken ze auto’s niet meer van te voren maar pas nadat een bestelling heeft plaats gevonden.
zo houden ze de kosten laag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me vandaag de dag een beetje absuurd, aangezien er terreinen vol met auto's staan, ter grote van een gemiddelde stad...

Mijn ervaring is dat als je een nieuwe auto koop je de auto vanuit de showroom moet kopen. Die paar extra's die er dan in zitten krijg je vandaag de dag met een beetje lef vast wel van de prijs af...

Als je inderdaad het nieuwe model wilt hebben dan zul je ergens tot in het najaar moeten wachten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De auto wordt inderdaad pas gemaakt als je 'm gekocht hebt, hoewel ze wel buffervoorraad aanhouden voor gangbare modellen/kleuren. Maar sommige modellen zijn zo in trek, dat de productiecapaciteit al voor maanden volgepland zit, in dat geval kan de levertijd flink oplopen. Bij Toyota waren dat vorig jaar de hybride modellen, waar dat het geval was.