Verbruikt een auto meer, minder of evenveel benzine als deze over een berg rijdt t.o.v. een vlakke weg?

Als een auto 500 mtr een berg op rijdt en ook weer 500 naar beneden, is er dan meer, minder of evenveel benzine verbruikt als op 1.000 meter vlakke weg?

Ik vraag me dit af omdat ik de afgelopen drie weken in de bergen heb gereden en zag dat het actuele verbruik omhoog soms 1 op 2 was. Berg af reed ie soms 'gratis'.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik wil graag een theoretische onderbouwing van mijn vraag. Laten we voor het gemak stellen dat de berg geen bochten heeft en je er met 50 zowel op als af gaat. Op de vlakke weg rijdt je ook 50.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik wil graag een theoretische onderbouwing van mijn vraag. Laten we voor het gemak stellen dat de berg geen bochten heeft en je er met 50 zowel op als af gaat. Op de vlakke weg rijdt je ook 50.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ha, die Paulus811; Twee jaar geleden ben ik in Oostenrijk op vakantie geweest en daarbij de nodige Hochalpenstrassen bereden. Het verbruik over deze periode week nauwelijks af van wat voor mij in Nederland gebruikelijk was, dus dat lijkt je theorie te ondersteunen.

In theorie precies hetzelfde. Alle energie die je verbruikt bij het omhoog rijden, krijg je bij de afdaling terug. In de praktijk zal het meer zijn, alleen al door het ongunstigere brandstofmengsel en de lagere temperatuur boven.

Je verliest er altijd op. 1000 meter over vlakke weg rijden kost je voor 1000 meter aan benzine. 500 meter een berg op rijden kost je meer benzine dan 500 meter op vlakke weg rijden, want de weerstand is groter. Vervolgens, indien je met ingetrapte koppeling de berg af zou rijden tot je weer 1000 meter gereden hebt, heeft de motor van je auto wel stationair gedraaid en heb je aldus benzine verbruikt. Overigens is het niet slim om in de bergen naar beneden te rijden met ingetrapte koppeling.

Dan verbruik je meer dan je op de rechte weg wijdt. De reden is eenvoudig, je doet er langer over om boven te komen, dus het nadeel duurt langer dan het voordeel.

Veel hangt af van je snelheid. In de bergen rijdt je vaak met lage snelheid vanwege haarspeld bochten. Dit betekent dus ook in een ongunstige versnelling rijden dus hoger verbruik dan rustig (ca 90 km/h) over een vlakke weg rijden. Ga je echter met 180 km/h (op de duitse snelweg bv) rijden dan is je verbruik op de vlakke weg echt wel hoger.

Ligt er aan hoe steil de berg is, klimmen kost extra energie lees brandstof. Dus die 500 meter om hoog kost sowieso extra. Als de weg vrij steil naar beneden gaat zul je af moeten remmen op de motor, ook dit is qua brandstof niet goedkoop. Het is net als het rijden in de stad, ook een stuk duurder dan op de vlakke weg.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100