Waarschuwingslampje elektrisch systeem motor in de auto?

Waardoor kan dit gebeuren? Is dit ouderdom? Of een bepaald rijgedrag wat dit veroorzaakt? En wat zijn de gevolgen? (Ik weet dat ik er mee naar de garage moet, maar wil even wat extra info)

*** update: voor degene die geinteresseerd zijn: Er was een snoertje los gaan zitten. (omdat mijn geweldige vader gisteren het oliepeil even wou checken etc) Hij heeft daarbij een snoertje/buis los getrokken. Het kon geen kwaad zei de garage. En natuurlijk was het een kleine moeite, dus heb gelukkig geen geld hoeven betalen! ***

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
5.6K

Het beste antwoord

Wanneer het electrische systeem van de motor een defect heeft geconstateerd is dit in de meeste gevallen de startermotor, of de dynamo...

Met de startermotor kan je nog wel een tijdje door klungelen. Maar de motor zal steeds vaker zonder aanwijsbare reden afslaan...

Wanneer het de dynamo is z.s.m. (binnen 48 uur) vervangen. Dit is net als de startermotor een erg duur onderdeel. Maar is wel noodzakelijk voor het opladen van de accu. En met een defecte dynamo zal de accu steeds minder tot uiteindelijk helemaal niet meer worden opgeladen. Dan kun je behalve de dynamo ook de startermotor en de accu laten vervangen...

En als je lid bent van de ANWB bel die dan. Zeg gewoon dat er een voor jou onbekend lampje brand en dat je niet meer durft te rijden. Zij zullen je altijd helpen en je precies zeggen wat het exacte probleem is...

Ik spreek bij de omschrijvingen uit ervaring...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lullig om de ANWB (wegenwacht, natuurlijk) te bellen. In de gebruiksaanwijzing van de auto staat duidelijk dat als dit lampje brandt, je naar de garage moet gaan. En vooral dat dit nog kan. Laat de Wegenwacht mensen helpen die het echt nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je garage kilometers verderop zit kan dit wel eens te ver zijn. En op het moment dat onderweg een lampje als "Check Engine" of zoiets dergelijks gaat branden dan laat ik echt de ANWB komen... Natuurlijk moet je ze niet laten komen om je auto te onderhouden. Maar je betaald je lidmaatschap bij de ANWB om mobiel te blijven. Dus ook als je twijfelt aan iets kun je ze altijd bellen en dan komen ze serieus kijken wat het probleem is. En zeer zeker wanneer het hier om lampjes gaan die niet horen te branden...

Andere antwoorden (5)

Het kan allerlei oorzaken hebben. In de garage kunnen ze dit met een computer testen.
Ik had het laatst ook en het probleem bleek te zitten in het systeem dat het lampje laat branden. Was na een grote reparatie en is vanzelf weer uit gegaan.
Toch voor de zekerheid wel even naar laten kijken. Er kan ook echt iets fout zijn! Maar met de weinige info die je verder geeft (of die er niet is) kun je niks zinnigs hierover zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan zijn dat je V-snaar slipt en je dynamo daardoor niet voldoende stroom afgeeft, dat hou je maar kort vol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn Renault brandden de (oud model) bougies steeds door. De auto reed nog wel op de andere drie bougies, maar het lampje van de boordcomputer ging natuurlijk branden. Bij een rood lampje altijd zsm naar de garage gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Goeievraagster;

First things first; laat je accu eens doormeten bij de banden-, uitlaten- & accuboer. Kost altijd minder dan 'Goedemiddag!' zeggen bij de dealer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat lampje nu ook stuk gaat, dan is het weer opgelost...