Wie betaalt het tekort aan BPM en Wegenbelasting inkomsten ?

Inmiddels rijden er in Nederland 320.000 auto's waarvoor géén wegenbelasting (en BPM) meer betaald hoeft te worden. Dit betekent aanzienlijk minder inkomsten voor de overheid, daar waar de kilometerheffing in de ijskast is beland.
Wie draait er voor dit gat in de begroting op ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Jij en ik.
Ongetwijfeld weten ze wel weer een nieuwe belasting te verzinnen om dit gat te gaan vullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Kijk maar eens goed naar de wegenbelasting over de afgelopen 3 jaren. Ik ben van 62 naar 79 per maand gegaan, kennelijk om de Aygo- en Priusrijders eens lekker te verwennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precie het gaat elke 3 maanden wel een euro tje of wat omhoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, ik ben vorig jaar ook van rond de 1000 naar 1230 gegaan.
Maar ik heb wraak genomen :)
paulus811
13 jaar geleden
nou C4th, laat me niet langer in spanning...... Hoe?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ook een wegenbelastingvrije auto aangeschaft....
Kreeg van mijn garage te horen dat mijn geliefde Golfje waarschijnlijk binnen het jaar voor enkele dure reparaties zou komen te staan, dus hij raadde me inruil aan. Eerst op zoek geweest naar andere 2e hands golfjes, tot mijn broer me op de Blue Motion wees... alles tegen elkaar afgewogen en.... Tja... nu heb ik dus een echte Slow Motion ;)
Maar die wegenbelasting zit volgend jaar vast wel weer op deze auto hoor, niets zo onbetrouwbaar als een regering.
paulus811
13 jaar geleden
Ik vrees voor jou dat je gelijk gaat krijgen. Gisteren toevallig een flinke rit gemaakt in zo'n vertroeteld autootje (Citroën C1) en het viel me eigenlijk niet eens tegen. Rotterdam > Groningen in twee uur gereden. Zelf heb ik een bmw met lekker potente zescilinder, maar dat ritje heeft me wel aan het denken gezet of ik wel handig bezig ben. Voor die paar weken vakantie per jaar huur ik dan wel iets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige waar ik me nog aan vast houd is dat ze ooit iets met grijze kentekens hadden. Op een gegeven moment kostte dat de overheid teveel en zijn ze ermee gestopt. Mensen die toen nog zo'n grijs kenteken hadden, die bleven de voordelen houden, maar als ze de auto ooit doorverkochten, dan verviel dat voordeel... Ik hoop dan op zo'n constructie.
Eigenlijk kunnen ze het ook haast niet maken, eerst iedereen stimuleren om zo'n klimaatvriendelijk bakkie aan te schaffen en ze dan alsnog straffen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Andere antwoorden sluiten misschien meer aan bij de feitelijke regelgeving, maar jouw antwoord sluit het meest aan bij mijn eigen beleving. Vandaar: 10 punten ! Groeten - Sjaddie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Andere antwoorden sluiten misschien meer aan bij de feitelijke regelgeving, maar jouw antwoord sluit het meest aan bij mijn eigen beleving. Vandaar: 10 punten ! Groeten - Sjaddie

Andere antwoorden (5)

Daar hebben ze de slurptax voor uitgevonden! Mensen met een liefde voor snelle of bijzondere auto's betalen dus de rekening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Sjaddie;

Vergeet niet dat die andere auto's steeds duurder en zwaarder worden waardoor de andere belastingen nog steeds een aardig sommetje opbrengen. En dan wordt er ook nog aardig aangezuiverd met de intensieve snelheidscontroles op de splinternieuwe vijfbaans (niet zo) snelweg A2 Amsterdam - Utrecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
B.P.M. ofwel Belasting op Personenauto's en Motorrijwielen, betaal je nog steeds als zo'n voertuig voor de eerste keer gekentekend wordt. Alleen erg zuinige en milieuvriendelijke auto's kunnen vrijgesteld worden van wegenbelasting. Al met al zal dat gat in de begroting dus niet zo groot worden. Dat kan best gedicht worden met een klein deeltje van de accijns inkomsten op brandstof.
Het is namelijk nog steeds zo, dat meer dan 70% van de benzineprijs belasting is.
jc54
13 jaar geleden
De inkomsten van de regering om het land draaiende te houden. Wordt altijd om welke vorm van belasting of bijdrage je het ook hebt. Door het volk betaald. Iedereen koop producten BTW en de winst voor bedrijven. Loonbelasting, wegenbelasting enz. Dus als er een belasting goedkoper wordt of wegvalt zal dat in een andere belasting of door de belasting ook aan te passen
goedkope en milieuvriendelijke auto's goedkoop de niet milieu vriendelijke auto's duurder.
13 jaar geleden
Tekort? Er is helemaal geen tekort. Er komt heel veel geld binnen via de melkkoe die auto's zijn. Maak je maar geen zorgen over tekorten want er is echt geld genoeg. Alleen wordt het onverstandig uitgegeven door onze geldverspillende overheid.