Wat houdt het rijklaar maken van een auto precies in?

Vaak zie je in de reclames voor nieuwe auto's in de kleine lettertjes dat er nog 'kosten voor het rijklaar maken' overheen komen. Wat doet men bij de dealer dan precies? De administratieve handelingen voor verzekeringen/bpm/rdw en belasting vallen hier niet onder.

Worden de banden van de auto op spanning gebracht en worden de vloeistoffen in de motor (bij)gevuld?
Naar mijn mening zijn deze kosten best wel hoog, dus vandaar dat ik me afvroeg wat er dan aan de auto rijklaar gemaakt wordt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
5.7K

Het beste antwoord

Hallo Geejeetje,

Teneerste is het zeker absurd wat ervoor gerekend word !

Het houd in een volle tank benzine, tennaamstelling van de auto,en een afleveringsbeurtje.
Dit is bij een nieuwe auto.

Bij een 2ehands auto zit hier vaak nog een grondige poetsbeurt,APK een een grote of kleine beurt.

Groeten Leonard

Toegevoegd na 1 minuut:
een een moet en een zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het bosje bloemen,of het flesje wijn op de achterbank leggen.+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus + een en een

Andere antwoorden (4)

Zorgen voor :
- de papieren en
- op de juiste locatie wordt afgeleverd,
- dat die proper wordt afgeleverd.
- etc ...

idd.de kosten hiervoor veel te hoog !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Geejeetje;

Over de kosten rijklaar maken bestaat bij consumenten veel onduidelijkheid. Wat er wel en niet onder mag worden berekend is in nauwe regels vastgelegd en dat is eigenlijk jammer. Want over de afleveringskosten(zoals ze ook wel worden genoemd) en de werkzaamheden die eronder vallen (poetsen, transport, accessoires monteren, etc.) hoef je namelijk geen BPM te betalen, dus wat mij betreft zou er nog veel meer voor mogen worden gerekend zodat de netto prijs van de auto zelf er door omlaag zou kunnen, maar helaas. De afleveringskosten van een auto zijn dus in feite een klein voordeeltje voor de koper. Of een sigaar uit eigen doos als je zwartkijker bent....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger ooit stage gelopen in garage en daar werd er bij een nieuwe auto ook alle bouten, moeren en schroeven na gedraaid.
Weet niet of dat nu ook nog zo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks alle goede antwoorden hierboven is nog een belangrijk aspect vergeten. Kijk maar eens naar een trailer waar nieuwe auto's opstaan. Er zitten stukken plastic opgeplakt op de meest kwetsbare delen, en de auto's zijn (afhankelijk van de soort transport) in een soort vet conserveermiddel gespoten. Dit goedje moet verwijderd worden en de auto daarna gepoetst.