Als je 2 dezelfde auto's hebt maar een ervan is kapot mag je dan de nummerplaten van de kapotte auto plaatsen op de goede auto?

ik heb een fiat punto en mijn jongste zoon ook heel toevallig ook een witte, maar zijn auto is kapot, en er zijn dure reparaties voor nodig, nou wil ik mijn auto aan hem geven, in principe hoeven alleen de nummerplaten omgezet te worden, kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Het beste antwoord

Nee. De nummberplaten zijn een visuele identificatie van je auto. Je mag deze niet van de ene naar de andere auto overzetten. Ze zijn oa gekoppeld aan het carosserie nummer. Het wisselen van nummerborden kan je veel geld gaan kosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik weet niet hoe het in Italie is geregeld, maar in Nederland wordt zo'n actie zwaar bestraft....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de nummerplaten horen bij een bepaalde auto en zijn niet uitwisselbaar. Als u dit wel doet, wordt er vervolgens met valse platen rondgereden en dit is strafbaar.

Als u uw auto aan uw zoon wil geven, dan zal uw zoon, uw auto op zijn naam moeten zetten. Kan bij het postkantoor en kost niet veel moeite en ook niet uitzonderlijk veel geld.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Nee dit kan niet!
Het is strafbaar om kentekenplaten te verwisselen.
Heb je je al afgevraagd wat je wil doen met "de kapotte auto"van de je zoon?
Zolang die auto bij de administratie van de wegenbelasting op je zoons naam blijft staan, zal hij hier ook wegenbelasting voor moeten betalen. En da s natuurlijk best jammer voor een auto die je niet gebruikt.
Mocht hij de auto echt niet meer kunnen laten repareren, of hij vindt dit te duur, dan zit er niets anders op, dan hem af te voeren naar de sloperij. Hij krijgt dan ook een vrijwaringsbewijs, zodat hij geen wegenbelasting meer hoeft te betalen.
Je kunt natuurlijk sowieso de auto aan je zoon overdragen, het kenteken moet hij dan op zijn naam laten schrijven, dan krijg jij de vrijwaring van deze auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij wil hem nog wel laten repareren maar heeft er even geen geld voor vandaar dat hij mijn auto wil rijden tot hij er geld voor heeft maar ik heb een italiaanse kenteken en hij wil er zijn nederlandse opzetten
hij zegt dat het niet uitmaakt zolang hij de belasting en verzekering betaald
nee, dit mag niet, want de verzekering spreekt enkel op de andere wagen,, tenzij uw voertuigen een oldtimer verzekering hebben, dan kan het wel, maar dan gelden wel andere regels, zo bijvoorbeeld kan en mag je maximum 1 wagen in het verkeer brengen per rit, je kan dus niet zeggen dat je eega de andere wagen gebruikt want deze verzekering staat enkel op jou naam, met andere woorden jij bent de ondertekenaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee kan niet, gewoon naar het gemeente huisgaan met de auto papieren, op je zoons naam laten zetten (koste 10 euro) ( dan is het zijn auto geworden). jij haalt de auto uit de verzekering en je zoon verzekert hem weer op zijn naam.

dan heeft hij de auto waar hij gewoon de weg mee op mag en de kapote auto kan gewoon worden verkocht of gesloopt.